کشف نقص ایمنی در خودروهای لوکس بازار ایران

هر وقت درون یک خودرو لوکس دارای ایربگ جانبی نشسته اید، هیچوقت آفتاب گیرها را به چپ یا راست نچرخانید چرا که ممکن است در صورت تصادف و عمل کردن ایربگ ها، بینی شما بشکند، و احتمالاً به جمجمه و چشم هایتان آسیب برسد. تازه اگر برخورد آفتاب گیر به شقیقه هایتان موجبات مرگتان را فراهم نکند.باور نمی کنید؟! پس با ما تا پایان این گزارش همراه شوید.

در یکی از روزهای گرم تابستان، جاده ای در آذربایجان را با یک سوناتا شش سیلندر فول طی می کردیم. هنوز از تکاب به شاهین دژ نرسیده بودیم که در یک پیچ ۹۰ درجه با سرعت ۶۰ کیلومتر به یک اتوبوس برخورد کردیم. از آنجا که هیوندای سوناتا از مقابل و کنار برخورد با اتوبوس را تجربه میکرد، علاوه بر ایربگ های مقابل، ایربگ های جانبی نیز عمل کردند.ناگفته نماند هیوندای سوناتا شش عدد ایربگ بیشتر ندارد اما خیلی ها فکر می کنند تعداد این ایربگ ها به هشت مورد هم میرسد. در آن روز ایربگ ها اگرچه جان ما سه نفر را نجات دادند اما تمام ماجرا به اینجا ختم نشد. یک اتفاق ساده باعث شد تا من به این نتیجه برسم که کیسه های هوا همیشه مهربان نیستند و در برخی مواقع همچون یک سیلی بر صورت شما می کوبند.از آن گذشته نگاه به صورت آسیب دیده راننده پرده از رازی برداشت که از اشتباه محاسباتی طراحان این خودرو خبر میداد. من به عنوان یک خبرنگار در این حادثه پی به یک ماجرای جالب بردم. آفتاب گیری که در اواسط راه برای جلوگیری از رسیدن نور آفتاب به چشمان راننده به صورت ۹۰ درجه باز شده بود در آن حادثه بین ایربگ و صورت او قرار گرفت و فاجعه ای را به وجود آورد.آری، قبل از اینکه ایربگ جانبی شدت برخورد ضربه ناشی از تصادف به صورت راننده را کاهش دهد، وجود آفتابگیر مزاحم بین ایربگ و صورت راننده سرنوشت دیگری را رقم زد. به جای ایربگ، آفتاب گیر به صورت راننده خورده بود.در این برخورد جمجمه راننده ترک خورد، بینی او شکست و شبکیه چشم راننده نیز به طور جدی آسیب دید. گویا ماهرترین طراحان ایمنی خودرو در جهان نیز بعضاً اشتباه می کنند. خودروهایی که ایربگ های پرده ای یا جانبی دارند در صورت باز بودن آفتاب گیرها دیگر کارایی لازم را نخواهند داشت چرا که آفتابگیرها که معمولاً ضخامت آنها بین دو تا سه سانتیمتر است. در اینگونه حوادث مشکل ساز می شوند.

این ویژگی فقط مربوط به یک خودرو نیست و باید گفت در تمام خودروهایی که دارای ایربگ جانبی یا پرده ای هستند میتوان این نقص فنی را مشاهده کرد. خودروهایی همچون هیوندای سوناتا، سانتافه، آزرا، توسان، جنسیس، کیا سورنتو، سراتو و اپیروس به همراه تویوتا آریون، مزدا-۳ و حتی ب ام و ۷۴۰li و بنز کمپرسور C200 از جمله نمونه هایی هستند که وجود آفتابگیرها میان ایربگ و صورت سرنشینان در آنها باعث بروز چنین حوادثی تلخ میشود.درست یک سال بعد از حادثه آذربایجان بود که در مراسم رونمایی از برند جدید ب ام و سری هفت در تهران که شرکت پرشیا خودرو آن را ترتیب داده بود فرصت را مغتنم شمردم و در حضور مدیر فروش خاورمیانه شرکت ب ام و از وجود چنین ایرادی در محصولات لوکس بازار خودرو که ب ام و نیز از آنها مستثنی نبود خبر دادم.آن مدیر آلمانی که معتقد بود محصولات تولیدی شرکت متبوعش در تست تصادف ۱۳۰۰ نقطه ای مورد آزمایش بدنه و ایمنی سرنشین قرار می گیرد، وقتی از این واقعیت با خبر شد متحیر ماند و پاسخی برای این مشکل نداشت. او گفت: پیشنهاد شما برای رفع این مشکل چیست؟ و اینجا این بار من بودم که پاسخی را به او ارائه دادم. پیشنهاد این بود: «با طراحی جدید، آفتابگیرهای مقابل سرنشینان، خاصیت باز شدن به چپ یا راست تا زاویه ۹۰ درجه را از دست بدهند و برای ممانعت از رسیدن نور خورشید به نیمرخ سرنشینان از پرده ای استفاده شود که قبل از ایربگ و دقیقاً به موازات شیشه قابلیت باز شدن و جمع شدن را داشته باشد.»مدیر آلمانی نیز در پاسخ گفت: «ما این احتمال را بررسی می کنیم و خبر آن را بعداً اعلام می کنیم.»اگرچه آن مدیر آلمانی رفت و بعدها نیز خبری از این ماجرا نشد ولی وجود این واقعیت، موضوعی است که اطلاع از آن شاید روزی صورت شما را از یک سیلی محکم توسط آفتابگیرهای خودروهای لوکس بازار ایران حفظ کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.