سانروف خودرو ، پنجره ای به آسمان

زیبایی در اتومبیل در دنیای امروز به قدری مورد توجه قرار دارد که دیگر شرکتهای معتبری همچون ورساچه نیز پای به دنیای خودرو گذارده و دست در دست خودروسازان بزرگ اقدام به خلق زیباترین ها میکنند از اینرو صنعت لوازم جانبی نیز بسیار گسترده تر از قبل شده و هر روز لوازمی برای زیباتر کردن خودرو راهی بازار میشود. در این میان خودروهای تولید شده در کشور ما که از کمترین امکانات برخوردارند راهی طولانی را برای هر چه زیباتر شدن در پیش دارند از اینرو هر روز لوازم جانبی جدیدتر راهی بازار کشور شده تا بر روی این خودروها نصب شوند. اما یکی از آپشن هایی که در حال حاضر جزو امکانات استاندارد خودروهای خارجی بوده و اکثر خودروهای وارداتی به کشور از آن سود میبرند سانروف است.سانروف به پوششی گفته میشود که روی سقف قرار گرفته و موجب میشود تا هوا و نور از آنجا وارد کابین شود. در گذشته سانروفها در اشکال مختلف روی خودروها نصب میشدند اما در حال حاضر سانروف ها به صورت شیشه و برقی که دارای حافظه نیز هستند بر روی خودروها نصب میشوند.

اما پیدایش سانروف به حدود ۷۰ سال پیش یعنی سال ۱۹۳۷ بازمیگردد. در آن زمان کمپانی Nash Motor اقدام به ساخت و نصب سانروف به صورت آپشن بر روی خودروهای مختلف میکرده. لازم به ذکر است که سانروف ها از ابتدای پیدایش شیشه ای نبودند و فلزی ساخته میشدند. سانروف های شیشه ای برای اولین بار در سال ۱۹۷۳ بر روی لینکلن کانتیننتال مارک چهار توسط John Atkinson مدیر فروش شرکت فورد نصب شد. وی به دلیل شیشه ای بودن این سانروف آن را با نام Moon Roof معرفی کرد. از این رو این وسیله در برخی از کشورها با نام مون روف و در برخی از کشورها با نام سانروف شناخته میشود. اما یکی از مشخصه هایی که بین سانروف و مونروف فاصله می اندازد نحوه کارکرد آن است.سانروف هایی که در حال حاضر در خودروهای جدید نصب میشوند و علاوه بر برقی بودن دارای حافظه نیز هستند. در ضمن میتوان آنها را در حالت های مختلفی قرار دارد. میتوان آنها را فقط به بالا هدایت کرد یا اینکه به صورت نیمه باز درآورد. اما سانروف در ایران داستان بسیار جالبی دارد. سانروف در رنو۵ با نام شیبی داخ شناخته میشد. در آن زمان اگر یک خودرو به صورت فابریک از سانروف بهره نمیبرد و دارنده خودرو خود اقدام به نصب سانروف میکرد در هنگام فروش خودرو قطعاً دچار مشکلاتی میشد چرا که فروشنده و خریداران خودرو بر این باور بودند که خودروی مذکور چپ شده و برای پوشاندن عیب و ایراد سقف سانروف روی آن قرار گرفته است. البته این تفکر هنوز هم در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد و خودروهای تولید داخل ممکن است گاه با این مشکل مواجه شوند. اما به هر حال واردات خودرو و استانداردبودن سانروف بر روی خودروها کمک زیادی به از بین بردن این تفکر کرد.

اما این مشکلات کاملاً برطرف نشده چرا که سانروف هنوز هم در هنگام فروش خودرو موجب بروز مشکلاتی خواهد شد. چرا که راهنمایی و رانندگی این کار را مجاز نمیداند مگر با تاییدیه شرکت هایی همچون ایران خودرو که در بخشهایی از نمایندگی های آپشن خود این کار را انجام میدهند. طبق قانون خودروهایی که بدون مجوز دارای سانروف باشند اجازه شماره گذاری ندارند. برای داشتن این مجوز می باید به یکی از نمایندگی های شرکت آپکو مراجعه کرده و سانروف را نصب کنید. بعد از نصب یک فرم به همراه شناسنامه مالکیت خودرو به راهنمایی و رانندگی ارسال میشود و زین پس این خودرو دارای مجوز نصب سانروف است اما سانروف هایی که شرکت آپکو اقدام به نصب آنها میکنند ساخت کشور ایتالیا و هلند بوده و با نام Hollandia عرضه میشود. در نمایندگی های شرکت آپکو این سانروف با هزینه نصب چیزی در حدود ۸۶۰ هزار تومان برای شما آب میخورد اما در بیرون از این نمایندگی ها سانروف را میتوانید با ۴۰۰ هزار تومان هم نصب کنید اما این سانروف ها ساخت کشور چین بوده و کیفیت بالایی ندارند این در حالی است که مجوز هم برای نصب به شما داده نمی شود و هنگام فروش خودرو قطعاً با مشکلاتی مواجه خواهید شد. اما سانروف های با کیفیت تر با برند Hollandia نیز در بازار وجود دارد که دقیقاً همان سانروف های عرضه شده توسط شرکت آپکو است. در خیابان سورنای تهران این سانروف ها با مبلغی در حدود ۸۰۰ تا ۹۵۰ هزار تومان در فروشگاه های مختلف عرضه میشوند اما باز هم مشکل نبود مجوز وجود دارد هر چند که فروشندگان این موضوع را تکذیب میکنند که در هنگام فروش با مشکل مواجه میشوید اما نمیتوان از این موضوع به راحتی گذشت. اینکه چرا راهنمایی و رانندگی چنین قانونی را وضع کرده است خود جای سئوال دارد چرا که ممکن است کسی بخواهد از برند خاص و یا حتی ارزانتر استفاده کند اما در شرکت آپکو آن برند عرضه نشود. به هر حال این مشکلاتی است که برای نصب سانروف در کشور وجود دارد.تا چندی پیش به خاطر به اصطلاح برچسب زدن انگ چپی بودن به خودرو نمیتوانستیم از سانروف بهره ببریم. امروز به خاطر نداشتن مجوز باید طبق ضوابطی سانروف نصب کنیم. شاید داشتن سانروف خیلی هم جذاب نباشد اما برخی اوقات میتوان از هوایی صاف و مطبوع لذت برد یا اینکه از نور خورشید و یا ماه برای روشنایی داخل کابین خودرو بهره برد که خالی از لطف هم نیست.

سانروف در ایران داستان بسیار جالبی دارد. سانروف در رنو۵ با نام شیبی داخ شناخته میشد. در آن زمان اگر یک خودرو به صورت فابریک از سانروف بهره نمیبرد و دارنده خودرو خود اقدام به نصب سانروف میکرد در هنگام فروش خودرو قطعاً دچار مشکلاتی میشد چرا که فروشنده و خریداران خودرو بر این باور بودند که خودروی مذکور چپی است. در حال حاضر طبق قانون خودروهایی که بدون مجوز دارای سانروف باشند اجازه شماره گذاری ندارند

این نمونه به صورت دستی بالا و پایین و یا جلو و عقب میرود و حتی میتوان آنها را کاملاً از سقف جدا کرد و در گوشهای قرار داد. از این نوع سانروف در خودروهایی همچون پورشه ۹۴۴ و مزدا RX-7 استفاده شده است.

این نوع سانروف حتما باید بالا رفته و بعد به عقب حرکت کند. این سانروف بیشتر در خودروهایی کاربرد دارد که سقف آنها کوچک بوده و فضای کمی در دسترس است. خودرویی همچون هیوندای کوپه از این نوع سانروف بهره میبرد. به دلیل کوچک بودن سقف برای عقب کشیدن سانروف در حالت اول قسمت عقب آن بالا میرود و بعد از بالا رفتن حرکت رفت و برگشتی انجام میگیرد.

این نوع سانروف درون سقف قرار داشته و توسط یک ریل به عقب و جلو میرود. این نوع سانروف ها به سانروف های توکار معروف هستند. در ابتدا فلزی ساخته میشده و بعدها شیشه ای شدند.

در برخی از مناطق به نام Cabrio Coach شناخته میشود. نمونه این نوع سانروف در گذشته بر روی فولکس های بیتل و ژیان ماهاری زیاد دیده میشد. این نوع سانروف از جنس پارچه ای و یا چرم مصنوعی ساخته میشود. این نوع سانروف به صورت Slide به عقب حرکت میکند. همچنین در بازار اروپا و آمریکا بیشتر از مناطق دیگر دیده میشود. این سانروف تنها به صورت دستی حرکت میکند اما نمونه هایی نیز وجود دارند که با موتور الکتریکی حرکت میکنند.این نوع سانروف بر روی ریل های قرار گرفته بر روی سقف حرکت میکند. دو عدد ریل بر روی سقف همانند باربند نصب میشوند و شیشه سانروف و یا فلز سانروف در آن قرار گرفته و بر روی ریل حرکت رفت و برگشتی انجام میدهد. این سانروف با نام Sky Roof نیز شناخته میشوند. این نوع سانروف در برخی از بازارها مانند فرانسه و لندن وجود داشته و اغلب به صورت دستی باز و بسته میشوند. تاکسی های لندن از Top-Mount بهره میبرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.