از حوالی سال ۲۰۰۰ که برند مینی از نو نفس گرفت، محصولاتش رفته رفته بزرگتر و بهنوعی کاربردیتر شدهاند. گونهی ۴ چرخ متحرک مدل کلابمَن ۲۰۱۶ که با کد All4 شناخته میشود آخرین عضو این روند (تاحدودی مثبت) است که اخیراً برنامه آغاز فروش آن منتشرشده است.
کلابمَن All4 همانند دیگر محصولات مینی در حالت عادی فقط چرخهای جلو را بهکار میندازد. پسازآن هرزمانی که سامانه الکترونیکی احساس کند در محور عقب به گشتاور بیشتری نیاز است (مخصوصاً در مواقع عبور سریع از پیچها) یا چرخها در حال سر خوردن هستند، فرمانِ ارسالِ ۳۰ درصد گشتاور به عقب را صادر میکند. درواقع ذات دیفرانسیل جلو بودنِ مجموعه تغییری نکردی و تنها در موارد نیاز به کمک دو چرخ عقب میشتابد.
قوای محرکه قابل سفارش برای این گونه به شرح مقابل است: ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری (پایه) با حداکثر توان ۱۳۴ اسب بخار و سقف گشتاور ۲۱۹.۶ نیوتونمتر، ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو با بیشینه توان و گشتاور بهترتیب ۱۸۹ اسب بخار و ۲۸۰.۶ نیوتون متر. جعبهدنده نیز برای هردو گونهی تک و دو دیفرانسیل ۶ سرعته دستی (استاندارد) یا ۸ سرعته خودکار (سفارشی) است. این اولین بار است که جعبهدنده ۸ سرعته جدید مینی و کمپانی مادر (بامو) با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۳ سیلندر جفت میشود؛ خود بامو نیز تصمیم دارد در آینده نزدیک برای طیف متنوعی از سری ۲ اَکتیو تورِر از این ترکیب استفاده کند. یادتان نرود که این آخر ماجرا نیست، چون کوپر کلابمَن نسخه “جان کوپر” هنگام ورود به بازار از نمونه ۲۲۸ اسب بخاری پیشرانه ۲ لیتری مذکور استفاده خواهد کرد که مشابهش هماکنون در بامو X1 دیده میشود.
با توجه به افزایش وزن ۱۲۰.۲ کیلوگرمی و رسیدن به عدد ۱۵۲۸.۶ کیلوگرم، دستیابی به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت توقف کامل با جعبهدنده دستی در ۹.۲ ثانیه و جعبهدنده خودکار در ۹.۳ ثانیه امکانپذیر خواهد بود. این اعداد در کلابمَن نسخه S بهترتیب ۶.۷ ثانیه و ۶.۶ ثانیه است که حدود ۰.۳ ثانیه کندتر از S All4 به نظر میرسند.
قرار است این انگلیسی جسور در ماه آپریل سال جاری میلادی با قیمت پایهی حدوداً ۲۶,۵۰۰ دلار (۱,۵۰۰ دلار گرانتر از گونه تک دیفرانسیل) وارد بازار شود. اگر هم نسخه S All4 چشمتان را گرفته باید دستودلبازتر شده و حداقل ۳۰,۰۰۰ دلار کنار بگذارید.