تکنولوژی Xtronic در گیربکس چیست ؟

شرکت نیسان موتور، اولین نسخه از سیستم گیربکس متغیر متصل (Continuously Variable Transmission) را در مارس ۱۹۹۲ به بازار ژاپن، معرفی کرد. از آن زمان به بعد، نیسان پیشرفت های قابل توجهی در تکنولوژی CVT کرد، که به او این اجازه را داد که از این سیستم در استفاده در گشتاور بالای موتورها استفاده کند. نتیجه ی نهایی این کار گسترده در مدل ۲۰۰۷ و با دسترسی به Xtronic CVTÔ در مدل های مختلف نیسان در آمریکای شمالی شامل آلتیمای غیر هیبریدی (Altima )، ماکسیما (Maxima )، مورانو (Murano )، سنترا (Sentra) و مدل های جدید ورسا (Versa ) هاچ بک و سدان، بدست آمد. Xtronic CVT به کار رفته در ماکسیما و مورانو، یکسان است.

continously variable transmissions nissan nissan xtronic cvt 02 - تکنولوژی Xtronic  در گیربکس چیست ؟

چیزی که Xtronic CVT را از گیربکس های اتوماتیک معمولی متمایز می کند، وجود دنده ی متغیر بینهایت بین پایین ترین و بالاترین دنده است. در واقع، یک گیربکس اتوماتیک سنتی و قدیمی معمولا پرش های بزرگی از یک دنده ی ثابت به دنده ی بعدی ایجاد می کند، اما Xtronic CVT بطور یکنواخت با انتقال در میان دنده ها و با حس یک دنده ی کاملا تنظیم شده، جریان ایجاد می کند.

نسل سوم Xtronic CVT دارای چند ویژگی برای بهبود عملکرد است که عبارتند از: استفاده از پمپ های روغن کوچک تر و کارآمد تر، به کارگیری محرکه ی زنجیر فشرده برای موتورهای ۲ لیتری (که اندازه ی گیربکس را تا حد زیادی کاهش می دهد)، و بهبود دقت کنترل اندازه ی پولی، که کارایی بیشتر فشار تسمه، انتقال گشتاور پایدارتر و مصرف سوخت کمتر را به دنبال دارد.
بیل بوسلی (Bill Bosley)، نائب رئیس و مدیر باشگاه نیسان می گوید: (( در صنعت، صاحبان کارخانه ها کارایی را فدای سود بیشتر میکنند. اما ما، از کم کردن تجربه ی سواری نیسان، خودداری می کنیم. راه ایده آل برای عرضه ی کارایی اسپرتی و مصرف سوخت کمتر در یک پکیج، استفاده از Xtronic CVT پیشرفته ی ساخت ما ست.))

Xtronic CVT چگونه کار می کند؟ Xtronic CVT از طراحی دنده ی قابل تنظیم بهره مند است، در صورتی که گیربکس های دستی و اتوماتیک از مجموعه های دنده های چندگانه با کلاچ مکمل و نوارهایی برای بدست آوردن دنده های جداگانه، استفاده می کنند.. به عنوان مثال، بجای پرش از دنده ی دو ی ۱.۹۵۰ به دنده ی سه ۱.۳۹۲، Xtronic CVT می تواند به سرعت در ۱.۹۵۰، ۱.۹۴۹، ۱.۹۴۸ پیش رود و بطور یک پارچه وارد ۱.۳۹۲ شود، بطوری که اندازه ی پولی ها به تدریج تنظیم شود. به دلیل این پیشرفت، Xtronic CVT دنده را بدون هیچ گونه وقفه، تکان و نوسان محسوس، تعویض می کند و ضربه ی هنگام تعویض دنده را از بین می برد.
هر پولی از دو مخروط یزرگ ساخته شده است که رأس آن ها به سمت هم است، شبیه یک یویو. یک تسمه ی فولادی با سطع مقطع V شکل، مخروط ها را به هم وصل می کند. هنگامی که سرعت موتور افزایش می یابد، مخروط های پولی گردنده به آرامی به هم نزدیک می شوند و به تدریج، تسمه از محور پولی فاصله می گیرد. در یک زمان، مخروط های پولی گردنده از هم دور می شوند و با شل کردن تسمه، تسمه به محور پولی گردنده نزدیک می شود.
پولی ها به تناسب انبساط و انقباض، کنترل می شوند. بنابراین، نسبت اندازه ی متحرک بین دو پولی می تواند در یک گستره ی وسیع، گوناگون باشد. Xtronic CVT ، یک گسترش دنده را بین پایین ترین حد و بالاترین حد، عرضه می کند ( ۲.۹۱۷:۱ به ۰.۴۳۹:۱ برای موتورهای ۳.۵ لیتری V6؛ ۲.۳۴۹:۱ به۳۹۴:۱ برای موتورهای ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری ؛ ۲.۳۴۹:۱ به ۰.۳۹۴:۱ برای موتوهای ۴ سیلندر ۲ لیتری، و ۲.۵۶۱:۱ به ۰.۴۲۷:۱ برای موتورهای ۴ سیلندر ۱.۵ تا ۱.۸ لیتری.)
در قلب Xtronic CVT، یک تسمه ی فولادی انعطاف پذیر و با مقاومت بالا وجود دارد. مقاومت این تسمه، گیربکس را قادر می سازد تا مقدار زیادی گشتاور ورودی و مناسب برای اندازه های چندگانه، تغییر مکان ها و ترازهای توان موتورهای مختلف نیسان را، تحمل و اداره کند.

فایده ی Xtronic CVT این است که برتری های بیشتری نسبت به گیربکس های سنتی اتوماتیک و دستی دارد. یک برتری آشکار، تعویض دنده ی یکنواخت و ملایم در برابر صدای “تق” هنگام تعویض دنده است. برای از بین بردن این گونه موارد، Xtronic CVT به موتور این اجازه را می دهد تا نزدیک تر به حد مطلوب دور موتور خود، کار کند. یعنی سریع تر از زمانی که مانند گیربکس های دستی و اتوماتیک، پایین تر و یا بالاتر از حد خود، عمل می کند. با حفظ دور موتور ایده آل و اجتناب از دور موتورهای غیر ضروری، Xtronic CVT مصرف سوخت را بهینه سازی کرده و کارایی را افزایش می دهد.

علاوه بر مصرف سوخت، Xtronic CVT یک محدوده ی توقیف مبدل گشتاور گسترش یافته را عرضه می کند.زمانی که یک گیربکس اتوماتیک معمولی در محدوده ی میانه به بالای سرعت توقیف می کند، یک گیربکس CVT سنتی فقط از مبدل گشتاور در هنگام شروع بهره می برد. با دانش به این موضوع، نیسان مبدل گشتاور Xtronic CVT را با یک محدوده ی توقیف طراحی کرد که بیشتر در سرعت های پایین امتداد یافته و این امکان را فراهم می کند تا محدوده ی بهتری از انتقال دستی مانند انتقال مستقیم قدرت موتور، داشته باشیم.

علاوه بر این، Xtronic CVT ویژگی های بسیار زیادی نسبت به CVT های سنتی داراست. Xtronic CVT دنده های بیشتری دارد که هم مصرف سوخت و هم کارایی را بهبود می بخشد و شتاب بهتری را نسبت به CVT های معمولی ایجاد می کند.

بوسلی می گوید: (( شرکت نیسان موتور از دهه ی ۱۹۷۰، پیشگام تحقیقات CVT بوده و هم اکنون، CVT را در بازارهای آسیا، اروپا و آمریکای شمالی عرضه می کند که در این میان، اس یو وی (SUV) پیشرفته ی مورانو، راه را برای توسعه ی تکنولوژی Xtronic CVT در ایالات متحده باز کرد. ما خوشحالیم که امروز نیسان می تواند توازنی بزرگ از نیاز رانندگان و آن چنان که آنان می خواهند، در گستره ی بزرگی از ماشین ها، از ماکسیما گرفته تا ورسا، فراهم کند.))

در بدنه این خوردو همانگونه که از تصویر زیر مشخص است از فولاد با مقاومت بالا استفاده شده است که به گفته شرکت هیوندای با استفاده از فولادهای پیشرفته با مقاومت بالا (AHSS) برای کاهش وزن خودرو و همچنین بهبود مصرف سوخت خودرو شده در حالی که سبب افزایش کارایی هم نیز شده است.به آن به صورت مخفف DTR نیز گفته میشود.سیستم رادار هوشمند کنترل کننده فاصله که توسط مرسدس بنز ساخته شده. این سیستم الکترونیک توسط رادار خود فاصله را تا اتومبیل جلوی محاسبه میکند و چنانچه این فاصله تا حد خطرناکی کم شود با کاهش نیروی موتور و یا حتی ترمز کردن سرعت را کم کرده و فاصله را افزایش میدهد.

 

تفاوت ها

گیربکس CVT گیربکس AMT گیربکس اتوماتیک تیپ‌ترونیک یا شیف ترونیک

کمک به کاهش مصرف سوخت نسبت با سایر گیربکس‌های اتوماتیک

انتقال قدرت یکنواخت‌تر و و روان‌تر

کمک به کارکرد همیشگی موتور در بهینه ترین دور

نداشتن پیچیدگی بسیار بالای گیربکس های اتوماتیک شیف ترونیک

شتابگیری بهتر

هزینه نگهداری و استهلاک بسیار کمتر نسبت به سایر گیربکس های اتوماتیک

نداشتن پیچیدگی و هزینه های نگهداری و قیمت گران گیربکس های اتوماتیکنصب و راه اندازی آسانبه دلیل تسریع تعویض  دنده و انتقال گشتاور مطلوب‌تر در خودروهای سوپر اسپرت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد سرعت و دقت بالا در تعویض دنده هاراحتی در ترافیک های شهریهوشمندی و دقت بسیار خوب

کمک به مصرف بهینه سوخت در نمونه‌های پیشرفته

مزایا

هزینه نگهداری بالا ( اما کمتر از سایر گیربکس‌های اتوماتیک) 

نیاز به استفاده از روغن های خاص و گران قیمت

این گیربکس ها به علت نرمی بیش از حد در کارکرد و ثابت ماندن دور موتور هیچ حسی از تعویض دنده و رانندگی اسپرت را به راننده منتقل نمی‌کند

دارای ضعف انتقال گشتاور بالا به علت استفاده از پولی و تسمه

نداشتن دقت کافی در حد و اندازه گیربکس های اتوماتیک پیشرفته

نداشتن همخوانی کامل با تمامی گیربکس های دستی

تکنولوژی بسیار پیچیده گران قیمتهزنیه های نگهداری بالا 

وزن بالا

گیربکس‌های خانواده ترونیک به علت داشتن استهلاک بالا نسبت به سایر گیربکس‌های اتومات دیگر در درازمدت برای ترافیک مناسب نیستند

معایب

Nissan Xtronic CVT - تکنولوژی Xtronic  در گیربکس چیست ؟

به زبان انگلیسی بخوانید :

The CVT (Continuously Variable Transmission) provides smooth and “stepless” ratio changes, unlike conventional transmission systems that use sets of fixed gears.
Nissan appreciated the CVT’s benefits of fuel economy and seamless acceleration from an earlier stage, and was the world’s first to offer CVTs for engine displacements as large as 3.5 liters. Today, Nissan’s CVT technology offers smooth and fuel-efficient “fun-to-drive” performance in an extensive range of Nissan models, from the compact class all the way up to high-powered luxury vehicles.

Seamless acceleration

The CVT is an automatic transmission that uses two pulleys with a steel belt running between them. To continuously vary its gear ratios, the CVT simultaneously adjusts the diameter of the “drive pulley” that transmits torque from the engine and the “driven pulley” that transfers torque to the wheels. With stepless shifting of gear ratios, the CVT can avoid the shift-shock and deliver smooth driving, making it an exceptional transmission solution.
f4c4d80fb99c4c - تکنولوژی Xtronic  در گیربکس چیست ؟

Improved response and efficiency

f4c4d80fb99869 - تکنولوژی Xtronic  در گیربکس چیست ؟
Expanded gear ratio range

In the XTRONIC CVT, the gear ratio range* from low to high gear is expanded, attaining a top-of-class final gear reduction ratio of about 6, thanks to pulley and steel belt improvements and the use of high performance ATF (Automatic Transmission Fluid). This ratio spread is among the world’s widest for a CVT designed for use with 1.5-liter to 2.0-liter class engines. With a wide ratio spread and highly precise control, the CVT delivers outstanding acceleration and fuel economy.

* Gear ratio range: The ratio spread from low to high gear. The low gear ratio divided by the high gear ratio.

Improved dynamic performance and powerful acceleration feel

f4c4d80fb9a41e - تکنولوژی Xtronic  در گیربکس چیست ؟
We improved the electronic control system and the hydraulic system components under its control. In addition, adoption of a high-performance ATF (Automatic Transmission Fluid) enhances response and stability. As a result, the CVT shifts ratios about 30% faster than the previous version. With this, Nissan’s CVT technology provides instantaneous response to the driver’s intention, in addition to a natural feeling of powerful acceleration.
3 نظرات
  1. تفرشی می گوید

    سلام دوستان این مطلب منظورش چیه دقیقا؟؟
    اگر صاحب یک خودرو مجهز به جعبه دنده CVT کلاچ‌محور هستید، سعی نکنید هنگامی که در سربالایی قرار دارید، با استفاده از گاز دادن خودرو را به حرکت مجبور کنید.در ضمن این حالت شامل گیر بکس سی وی تی نیسان ایکس تریل هم میشه؟؟

  2. علی می گوید

    سلام گفته شده که گیربکس CVT سروصدای زیادی داره دنده عقب رفتن تو سرپایینی فشار زیادی به گیربکس میاره ، زیاد اطلاعات ندارم فرق x-tronic cvt با cvt معمولی چیه؟

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      سلام یک جدول اضافه کردم.ببینید به کار شما می آید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.