چند هفتهای از برپایی نمایشگاه خودروی ژنو میگذرد. برخلاف نمایشگاههای خودرویی آمریکا در نمایشگاه ژنو شاهد حضور خودروهای گرانقیمت میلیون دلاری بودیم. حالا با گذر از نمایشگاه خودروی ژنو بد نیست با سوپراسپرت های سطح بالا از کمپانیهای ناشناخته آشنا شویم.
DS مدل E-Tense
سیتروئن با رونمایی این مدل در نمایشگاه ژنو نشان داد که برند پریمیوم DS واقعاً یک برند لوکس است.E-Tense با ظاهری جذاب یک سوپراسپرت تمام الکتریکی است که ۴۰۲ اسب بخار نیرو و ۵۱۶ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این خودروساز فرانسوی ادعا میکند که این کانسپت میتواند مسافت ۳۶۰ کیلومتری را در جاده و مسافت ۳۱۰ کیلومتری را در حالت ترکیبی طی کند. شاسی این خودرو که از جنس فیبر کربن مونوکوک است وزن ۱۶۳۴ کیلوگرمی این خودرو را تحمل میکند. به نظر میرسد که سیتروئن قصد دارد برای گسترش برنامههای DS، این برند را با خود به آمریکا ببرد.
تریون نِمسیس RR
شرکتی را سراغ دارید که از تریون از خودراضیتر باشد؟ واقعاً تولید ۲۰۰۰ اسب بخار نیرو در نمسیس RR ضروری به نظر میرسید؟ طراحی این خودرو با اندیشهی آمریکایی قدرت بیشتر توسعه یافته است. زیر کاپوت این خودرو پیشرانه هشت سیلندر (V8) حجیم ۹.۰ لیتری توربوی دوقلو قرار گرفته است که همانطور که اشاره شد قادر به تولید ۲۰۰۰ اسب بخار نیرو است. نمسیس RR به لطف پیشرانه قدرتمندش تنها در ۲.۸ ثانیه از صفر به ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و نهایت سرعت ۴۳۴ کیلومتر بر ساعت را ثبت میکند. مشخصات این خودرو به طرز عجیبی مضحک است بااینحال هر کسی دوست دارد با این خودرو رانندگی کند.
آپولو آرو
شاید نام گامپرت آپولو به گوشتان خورده باشد اما آرو (به فارسی پیکان) خودروی جدید کمپانی آپولو است. این خودروساز آلمانی که در چند سال اخیر با بحران مالی مواجه بود با سرمایهگذاری قابلتوجه میخواست که با قدرت به این عرصه بازگردد بنابراین با معرفی اررو در نمایشگاه ژنو بازگشت پر سروصدایی را رقم زد. رولند گامپرت هنوز در رأس کار قرار دارد اما این شرکت با حذف نام گامپرت درصدد احیای برند خود برآمد.
زنوو ST1
زنوو که تاریخچه جالبی دارد اولین بار ST1 را با قدرت ۱۱۰۴ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲۹ نیوتن متری معرفی کرد؛ اما قضیهی این خودروساز دانمارکی زمانی جالب شد که تاپ گیر ST1 را مورد بررسی قرار داد. در تست جادهای برنامهی تخت گاز وقتیکه استیگ پشت فرمان بود این خودرو نتوانست سریعتر از فورد فوکوس ST حرکت کند و بعد از پشت سر گذاشتن مشکلات مختلف آتش گرفت. البته زنوو فاجعهی برنامهی تاپ گیر را بهنوعی تکذیب کرد و اعلام کرد که استیگ خودرو را در دمای پایین و شرایط بارانی شدید که رانندگی توصیه نمیشود رانده است. بهصورت غیررسمی هم اعلام شده که این خودرو سرعت ۳۰۴ کیلومتر بر ساعت را در مسیر تست تخت گاز ثبت کرده که بیشترین سرعت ثبتشده در زمان خود بوده است. این شرکت که از نحوه بررسی برنامهی تخت گاز شاکی بود همچنین اشاره کرد که این برنامه حتی شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۲.۶۹ ثانیهای این خودرو را در شرایط آسفالت مرطوب اعلام نکرده است.
ماروشا B2
ماروشا B2 بهواقع مثل یک سورپرایز است چرا که واقعاً در روسیه تولید شده است. دومین سوپر اسپرت روسیه که به دنبال ماروشا B1 تولید شده است چهرهای تهاجمی مانند خودروهای بازیهای رایانهای نید فوراسپید دارد. این خودرو از روی همان پلت فرم B1 ساخته شده است اما یک پیشرانهی ۳.۵ لیتری کازورث شش سیلندر (V8) در قلب آن قرار گرفته است که قدرتی بین ۲۴۵ تا ۴۲۰ اسب بخار نیرو تولید میکند. این میزان نیرو بهاندازهی قدرت ۱۰۰۰ اسبی خودروهای دیگر نیست اما این خودرو واقعاً شگفتانگیز است. ماروشا B2 در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال ۲۰۰۹ به نمایش گذاشته شد.
آرش AF10
کمپانی آرش ادعا میکند که AF10 یک پیشرانهی پیچیده دارد و در حالی که توضیحات پیرامون این خودرو ما را به دنیای فیلمهای علمی تخیلی میبرد این خودرو واقعاً واقعی است و در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۶ به نمایش گذاشته شده است. این سوپراسپرت خاص ۲۰۸۰ اسب بخار نیرو را از پیشرانه هیبریدیاش بیرون میکشد. پیشرانهی این خودرو که ترکیبی از یک موتور ۶.۲ لیتری هشت سیلندر (V8) سوپرشارژ و چهار موتور الکتریکی است همچنین قادر است گشتاور حیرتانگیز ۲۲۸۰ نیوتن متری را به چرخها منتقل کند. آرش دو گیربکس شش سرعته دستی و اتوماتیک با آپشن تعویض دنده از پشت فرمان را برای این خودرو تدارک دیده است.
دِویل ۱۶
در این لیست شاهد خودروهایی با قدرتی بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار و یا خودروهای هیبریدی با نیروی ۲۰۰۰ اسب بخاری بودیم؛ اما چه خودرویی واقعاً هیجانانگیزتر است؟ نظرتان در مورد یک خودروی ۴۵۱۵ اسب بخاری چیست؟ این اعداد دقیقاً مطابق با چیزی است که شرکت عربی دویل ارائه کرده است.