آیا تا به حال برایتان پیش آمده که در حین رانندگی، سنگی به شیشه خودروی شما برخورد کند و باعث ترک خوردگی یا شکستگی شود؟ آیا در چنین شرایطی شیشه خودرو را تعویض یا آن را ترمیم کردهاید؟ البته ترمیم شیشه های ترک خورده برای هر نوع شکستگی مقدور نیست، چون در صورتی که ترک شیشه بزرگ باشد، در آینده احتمال پیشروی ترک در محل شکستگی وجود دارد و از نظر هزینه هم برای صاحب خودرو مقرون به صرفه نیست. توصیه میشود هر چه زودتر برای ترمیم شیشه سنگ خورده اقدام کنید، زیرا به دلیل عدم پیشرفت ترک، احتمال بهبود و ترمیم شیشه بیشتر خواهد بود و برای شما هزینه کمتری خواهد داشت.
یکی از روشهای ترمیم شیشه های سنگ خورده و دارای ترک، استفاده از چسبهای سیلیکون ویژهای بوده که توسط اشعه ماوراء بنفش (UV) پخته و سفت میشود. هزینه ترمیم، به نسبت بزرگی ترک یا سنگ خوردگی و مقدار چسب مصرف شده متغیر است. ابزار ترمیم شیشه خودرو معمولاً ساخت ایالات متحده، ایتالیا و آلمان هستند اما اخیراً کشورهایی مانند چین نیز مبادرت به ساخت آن کردهاند! اگر ترک یا سنگ خوردگی شیشه بیشتر از حد معمول نباشد، اپراتورها ترمیم شیشه خودرو را با تضمین ۱۰۰ درصد انجام میدهند که در چنین مواردی اثر ناشی از برخورد سنگ تا حدود ۷۰ درصد محو میشود و احتمال پیشروی ترک روی شیشه کمتر از یک درصد خواهد بود. دستگاه ترمیم ترک و سنگ خوردگی شیشه در مدلهای مختلف تولید میشود که همگی یک کار را انجام میدهند و تنها تفاوت آنها در نوع مواد چسب یا رزین مصرفی جهت ترمیم شیشه است.
رزین از طریق یک دستگاه نسبتاً ساده به محل ترک یا شکستگی شیشه تزریق میشود و با تاباندن اشعه UV روی رزین مصرفی و خشک شدن آن، کار ترمیم شیشه پایان مییابد. در خصوص ترمیم سنگ خوردگیهای کوچک که یک شکستگی به شکل ستاره ایجاد میکنند، نحوه انجام کار بدین صورت است که اپراتورهای ماهر در وسط محل ترک خورده روی شیشه، با استفاده از ابزارهای پیشرفته یک حفره کوچک سوزنی ایجاد کرده و توسط دستگاههای مخصوصی، رزینهای ویژه ترمیم را به داخل حفره و ترکهای جانبی آن تزریق میکنند. سپس رزین اضافه را توسط کاردک برمیدارند. رزین داخل ترکها پس از تابش اشعه UV خشک و مستحکم میشود و رزینهای تزریق شده که در موضع آسیب دیده خشک شدهاند، با ظاهر شفاف و شیشهای خود، تا حد زیادی ترک و حفره ناشی از سنگ خوردگی را از بین میبرند.
در مورد شکستگیها و ترکهای بلندتر روی شیشه نیز روش کار تقریباً مشابه ترمیم سنگخوردگیهای کوچک است، با این تفاوت که جهت جلوگیری از پیشرفت ترک و شکستگی در جلوی هرکدام از ترکها، یک حفره سوزنی ایجاد میکنند و توسط دستگاه تزریق ثابت و متحرک، کل ترک را پُر کرده و سپس مواضع ترمیم شده را در معرض تابش اشعه ماورای بنفش قرار میدهند.
اکثر رانندگان و مالکان خودروها ترجیح میدهند که به جای تعویض کامل شیشه خودروی خود، آن را ترمیم کنند، زیرا فکر میکنند در صورتی که شیشه خودرو تعویض شود، اتصال آن از حالت فابریک یا کارخانهای خارج شده و با نصب مجدد، نحوه اتصال شیشه جدید به کیفیت نصب شیشه اولیه نخواهد رسید، هر قدر هم این کار با دقت انجام شود. حقیقت این است که تعویض شیشه در بیشتر خودروها معایبی هم دارد که برخی از آنها عبارتند از:
– ممکن است پس از تعویض شیشه بهصورت دستی، آببندی اتاق به هم بخورد و در هنگام بارندگی یا شستشو، آب به داخل کابین خودرو نشت کرده و به قسمتهای داخلی اتاق نفوذ کند.
– امکان دارد پس از تعویض شیشه، در سرعتهای بالاتر صدای زوزه باد از درزهای آن شنیده شود.
– در صورت پیدا نشدن شیشه فابریک خودرو (برای مدلهای قدیمی)، علاوه بر تغییر در کیفیت دید راننده، ممکن است قیمت خودرو افت شدیدی پیدا کند.
– هزینه تعویض شیشه، بالاتر از هزینه ترمیم آن است.
– پس از تعویض شیشه، پلیس یا نمایندگی فروش خودرو، گواهی سلامت یا برگه معاینه فنی را بهراحتی تأیید نمیکنند.
یکی از ویژگیهای ترمیم شیشه، این بوده که اینکار بدون درآوردن آن امکانپذیر است و تنها باید بهخاطر داشته باشیم که بعد از برخورد سنگ با شیشه خودرو و ترک خوردن آن، قبل از اقدام به ترمیم، باید از ورود آب به داخل منفذهای ترک، جلوگیری کنیم تا باعث کاهش استحکام، مات شدن، جرم گرفتن وکاهش کیفیت و شفافیت شیشه، در قسمت ترمیم شده نشود. لذا به این منظور باید روی ترک را بهوسیله چسبهای نواری عریض شفاف، پوشاند. قبل از ترمیم شیشه، هرگز نباید خودرو را به کارواش برد. همچنین باید از بروز شوکهای گرمایی یا سرمایی به شیشه جلوگیری کرد تا باعث زیاد شدن و گسترش ترک نشود و لذا قبل از ترمیم، باید از کاربرد کولر یا بخاری زیر شیشه خودداری کرد.
هر چه ترمیم زودتر و سریعتر انجام شود، نتیجه وکیفیت بهتری خواهد داشت. البته پس از ترمیم شیشه و خشک شدن رزین، دیگر نیازی به نگهداری و مراقبت از محل ترمیم شده وجود ندارد و تمام محدودیتهای عنوان شده، برداشته خواهند شد. نکته مهم در مورد ترمیم شیشه این است که هرگز نباید این عمل تحت تابش خورشید انجام گیرد، چراکه اشعه ماوراء بنفش موجود در نور آفتاب باعث خشک شدن سریع رزین خواهد شد. جالب اینجاست که «ترمیم شیشه خودرو» در ایالات متحده دارای یک انجمن بینالمللی به نام «انجمن ملی ترمیم شیشه خودرو» (NWRA) بوده که در سراسر دنیا بهعنوان یک منبع حرفهای در خصوص اطلاعات مربوط به این صنعت شناخته میشود. این انجمن به اعضای خود نشریه «تعویض و ترمیم شیشه خودرو» (AGRR) را همراه با آخرین اخبار مربوط به این صنعت ارسال می کند!