با پیشرفت روزافزون صنعت خودروی جهان در تکنولوژی و طراحی، کمپانیهای خودروسازی چینی نیز در چند سال اخیر به فکر افزایش سطح کیفی تولید و طراحی خود افتادهاند که این مورد شامل کمپانی لیفان هم میشود؛ به صورتی که این تحولات کاملاً در خودروهای جدید این کمپانی ازجمله خودروی تازهوارد لیفان ۸۲۰ مشهود است که تلاش این کمپانی چینی برای نزدیکی به سطح کیفی و طراحی روز دنیا را نشان میدهد به صورتی که به بیان یکی از مقامات بلندپایه لیفان این خودرو ازنظر رقابتی نزدیکترین محصول این کمپانی با خودروی تویوتا کمری شمرده میشود! با اینکه مشخص است لیفان راه بسیار طولانی و پرپیچوخمی پیش روی خود دارد تا به رقابت با بزرگان خودروسازی جهان برسد ولی این بیان نشان از اهداف بلند و عزم راسخ خودروسازان چینی دارد، متاسفانه درست برخلاف خودروسازان داخلی!
کمپانی چینی لیفان جدیدترین سدان خانوادگی خود یعنی لیفان ۸۲۰ را برای تقویت بازار این شرکت در روسیه و ایران در ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ روانهی بازار کرده است که بهتازگی توسط کرمان موتور در ایران عرضهشده و با فرصتی که در اختیار تیم کاربا قرار گرفت، قصد داریم به بررسی این مهمان تازهوارد چینی بپردازیم.
طراحی بیرونی:
با نگاه به بزرگترین سدان تولیدی لیفان یعنی لیفان ۸۲۰، میتوان متوجه می شوید که با ابعاد ۴۸۶۵×۱۸۳۵×۱۴۸۰ میلیمتری خود ابعادی در حدود خودروهایی مانند هیوندای سوناتا ، تویوتا کمری، کیا اپتیما و فورد موندئو دارد که یک خودروی سدان خانوادگی محسوب میشود.
تقریباً در تمامنماهای خارجی لیفان ۸۲۰ میتوان طراحی الهام گرفتهشده از خودروهایی مانند تویوتا کمری، آئودی A6، فورد موندئو و همچنین محصولات ب ام و را دید که البته بیشترین شباهت در نماهای مختلف این خودرو را باید با هیوندای سوناتا LF بیان کرد که بهوضوح این شباهت را میتوان با اولین نگاه به آن حس کرد. با تمام این اوصاف میتوان طراحی کلی لیفان ۸۲۰ را زیبا، شکیل و دوستداشتنی خصوصاً برای سلیقهی ایرانیها دانست که گویی طراحان لیفان با کنار هم قرار دادن نقاط قوت خودروهایی که بیان شد به این طراحی رسیده اند که از هماهنگی خوبی هم در بخشهای مختلف برخوردار است و با نگاه به آن ناهماهنگی خاصی به چشم نمیخورد.
در نمای جلوی لیفان ۸۲۰، جلوپنجرهی عریض ۶ ضلعی در کنار چراغهایی تقریباً کشیده که در انتها به جلوپنجره متصل شدهاند و سپری کشیده با قرار گرفتن دریچهی هوا در زیر آن و چراغهای دی لایت، نمایی زیبا و شکیل به خودرو بخشیده است.
با نگاه به نمای کناری لیفان ۸۲۰ ، این خودرو ما را به یاد طراحی ساده اما دوستداشتنی ب ام و میاندازد که یک خط کاملاً صاف از چراغهای جلو شروعشده و روی دربها کشیده شده و تا چراغهای عقب ادامه دارد که به کمی حجیمتر جلوه دادن نمای کناری خودرو کمک کرده است. اما در نمای کناری شاید چیزی که کمی خوشایند نباشد رینگهای ۱۶ اینچی آلومینیومی است که در عین زیبایی آنها شاید برای طراحی این خودرو کمی کوچک به نظر بیایند که با تعویض آنها با نمونهی بزرگتر میتوان چهرهی زیباتری به خودروی خود بخشید.
چراغهای نسبتاً بزرگ LED و سپر کشیده نمایی زیبا و هماهنگ با بقیه اجزای خودرو به نمای عقب این خودرو بخشیده است که شاید اگر در زیر سپر بهجای یک خروجی اگزوز کوچک دو خروجی اگزوز بزرگتر در دو انتهای سپر وجود داشت نمایی بهمراتب بهتر و زیباتری به خودرو میبخشید.
فضای داخل:
با ورود به کابین لیفان ۸۲۰ با فضایی نسبتاً جادار، ساده و مناسب روبرو هستیم که لیفان برای داشبورد و تجهیزات داخل کابین آن از متریالی مانند پلاستیک، چوب و چرم مصنوعی استفاده کرده است که نسبتاً قابلقبول و مناسب میباشد.
با نگاه به فضای داخل لیفان ۸۲۰ اولین چیزی که نظر ما را به خود جذب میکند صفحهنمایش نسبتاً بزرگ لمسی است که در وسط داشبورد قرارگرفته است به همراه دکمههای کنترل صفحهنمایش و سیستم تهویه مطبوع که بهسادگی بهدور از شلوغکاری، خودنمایی میکند.
همان طور که اشاره شد فضای داخل کابین جادار و مناسب میباشد بهصورتی که فضای پا برای سرنشینان جلو و عقب کافی است و در کنار فضای صندوقعقب ۵۱۰ لیتری که فضایی جادار نسبت به دیگر خودروهای رقیب بهحساب میآید برای خانوادههای تقریباً پرجمعیت مناسب است.
صندلیهای لیفان ۸۲۰ که در اختیار ما بود، دارای روکش چرمی به رنگ مشکی به همراه دوختی به رنگ آبی میباشد که به زیبایی فضای داخل این سدان چینی افزوده است.
مشخصات فنی و تجربهی رانندگی:
کمپانی چینی لیفان برای مدل ۸۲۰ خود با همکاری ریکاردو انگلیس سه نوع موتور مختلف قرار داده است که شامل موتور ۱.۸ لیتری با حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار (موتوری که قبلاً توسط کرمان خودرو بر روی لیفان X60 قرار داشت) و موتور ۲ لیتر توربوشارژ ۲۱۰ اسب بخاری و همچنین موتوری که توسط کرمان خودرو به ایران عرضهشده است و روی خودرویی که موردبررسی تیم کاربا است قرار دارد موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپه میباشد که میتواند ۱۵۸ اسب بخار را در دور موتور ۵۷۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۲۱ نیوتن متر را در دور موتور ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند.
این خودرو به کمک جعبهدندهی ۶ سرعته خودکار تیپ ترونیک ساخت DSI استرالیا تمام این قدرت ۱۵۸ اسب بخاری را به چرخهای جلو انتقال میدهد و مصرف سوخت ترکیبی آن معادل ۸.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میباشد.
لیفان ۸۲۰ به لطف سیستم کی لس که بر روی آن قرار دادهشده است با در دست داشتن ریموت و نزدیک شدن به خودرو قفل دربها بهصورت خودکار باز میشود و با نگهداشتن پدال ترمز و فشردن دکمهی استارت پیشرانهی خودرو شروع به کار میکند و پس از آزاد کردن پدال ترمز پارک که بهوسیلهی پای چپ خود صورت میگیرد شروع به حرکت میکنیم.
مورد خوبی که پس از کمی رانندگی با این سدان خانوادگی چینی خودنمایی میکند تعویض دندهی نرم و بهموقع لیفان ۸۲۰ باقابلیت تعویض دندهی دستی، در کنار فرمان نسبتاً نرم و راحت آن است اما شاید کمی از ترمزهای آن انتظار بیشتری داشتیم که میتوان این مورد را در اکثر خودروهای چینی دید. شتابی که از موتور ۲.۴ لیتری و وزن ۱۵۴۵ کیلوگرمی لیفان ۸۲۰ انتظار میرفت شاید کمی بیشتر بود اما در کل دارای شتابی مناسب و راضی کننده برای یک خودروی سدان خانوادگی میباشد.
تجهیزات:
خودروهای چینی معمولاً دارای تجهیزات و امکانات نسبتاً خوبی میباشند که لیفان در این امر برای ۸۲۰ سنگ تمام گذاشته است که به آنها میپردازیم.
این خودرو دارای ۶ کیسهی هوا (برای سرنشینان جلو، جانبی و پردهای) میباشد و از سیستمهای ایمنی ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکتریکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز BAS، سیستم پایداری الکترونیکی ESP استفاده میکند. سیستم صوتی و تصویری این خودرو دارای مانیتور لمسی به همراه AUX ، USB، بلوتوث و کنترل سیستم صوتی روی فرمان میباشد که از ۶ بلندگو استفاده میکند و دارای سیستم رهیاب GPS نیز میباشد.
دیگر سیستمهای رفاهی که روی لیفان ۸۲۰ نصبشده است شامل: سانروف برقی، سیستم نمایش میزان باد لاستیکها (TPMS)، ۴ سنسور پارک در عقب خودرو،صندلیهای با روکش چرم باقابلیت تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت، گرمکن صندلی راننده، کروز کنترل، چراغهای روشنایی روز، دوربین دید عقب، سیستم ورود بدون کلید یا کی لس به همراه استارت دکمهای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ساخت Valeo فرانسه و همچنین قابلیتی که معمولاً بر روی خودروهای سطح بالاتر قرار دارد یعنی باز شدن درب صندوقعقب با بردن پا به سمت زیر سپر میباشد.
قیمت خودرو:
کرمان خودرو فروش خودروی لیفان ۸۲۰ را در ایران کاملاً مانند نام این خود باقیمتی معادل ۸۲۰ میلیون ریال آغاز کرده است که فروش دومرحلهای آن با تخفیفی معادل ۲۱ میلیون ریالی روبرو است که تحویل آن مردادماه امسال صورت میگیرد و بهزودی شاهد عبور این خودروی سدان چینی در خیابانهای کشور میباشیم.
جمعبندی:
بااینکه هنوز خودروهای چینی تا رسیدن به کیفیت خودروهای بهروزی مانند خودروهای ژاپنی، آلمانی، کرهای و آمریکایی راه زیادی دارند ولی لیفان ۸۲۰ یکی از بهاصطلاح لوکسترین خودروهای سدان چینی بازار است که با چهرهی زیبا و هماهنگ خود فضای نسبتاً جاداری در اختیار شما قرار میدهد و از تجهیزات نسبتاً بهروز و کاملی برخوردار است این خودرو تیر خلاص لیفان به بازار ایران برای به دست آوردن بازار خود میباشد. حال باید دید این سدان چینی در ایران آیا توانایی رقابت با خودروهای دیگر این سطح را دارد و از فروش خوبی برخوردار میشود یا خیر؟
با سلام
این خودرو یک کپی بدون نقص از سوناتا است!!!
در تعجبم که چرا شرکت هیوندای تا الان در این مورد از شرکت لیفان شکایت نکرده
شاید هم یه مسایل تجاری بین این دو شرکت مانع بشه
بهر حال از نظر بنده ماشین خوبی هست اما باید دید که کیفیت اون چطوری خواهد بود
با تشکر از اروند پلاک