آغاز تولید پژو 2008 با 20 درصد ساخت داخل

درحالی قرار است تولید پژو ۲۰۰۸ با ۲۰ درصد ساخت داخل آغاز شود که طبق نظر مسئولان وزارت صنعت قرار بود تولید خودروهای مدنظر در قرارداد جدید ایران خودرو و پژو با ۴۰ درصد تولید داخل شروع شود.

براساس قرارداد ایران‌خودرو و پژو، تولید محصولات شرکت مشترک قرار است با ۴۰ درصد ساخت داخل آغاز شود. مدیران وزارت صنعت هم بارها عنوان کرده‌اند که شرط وزارت صنعت برای همکاری‌های خارجی خودروسازان، شروع تولید با ۴۰ درصد ساخت داخل است. این در حالی‌ است که مدیرعامل شرکت مشترک ایران‌خودرو-پژو (ایکاپ) از تولید اولین محصول به نام پژو۲۰۰۸ با ساخت داخل ۲۰ درصد از اسفند امسال خبر داد.

با توجه به این‌که ۱۴درصد از ساخت داخل هر خودرو به فرآیند مونتاژ  و رنگ بدنه خودرو اختصاص دارد،‌ بنابراین در ابتدای تولید پژو۲۰۰۸ تنها ۶ درصد از قطعات داخلی استفاده خواهد شد. هرچند مدیرعامل ایکاپ گفته که این شرکت ساخت داخل این خودرو را ظرف یکسال به ۴۰درصد خواهد رساند ولی سوال این‌جاست که چه تضمینی برای تحقق این رقم طی یک سال وجود دارد؟

برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقدند در حال حاضر تعداد قطعه سازان داخلی که مورد تأیید شرکت پژو باشند محدود بوده و همین امر باعث می‌شود روند افزایش ساخت داخل قطعات محصولات جدید پژو در ایران با کندی همراه شود.

محمدرضا معتمد در همین ارتباط در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در خصوص دلیل آغاز تولید پژو ۲۰۰۸ با ۲۰ درصد ساخت داخل از اسفندماه سال جاری اظهار داشت: براساس برنامه ریزی‌ها قرار شده است این محصول در اسفند ماه سال جاری تولید و در سال ۹۶ به عمق ساخت داخل ۴۰ درصدی برسد.

وی با اشاره به اینکه قطعات و زیر ساخت‌های خودروهای ۲۰۰۸ و ۲۰۸ شباهت های زیادی با یکدیگر دارند، گفت: مطابق سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خودروسازان داخلی در شراکت با خارجی‌ها دست یابی به عمق ساخت داخل ۴۰ درصدی در سال اول تعریف شده است.

مدیرعامل ایکاپ اضافه کرد: همزمان با مراحل ساخت زنجیره تأمین قطعات خودروهای جدید پژو، قرار شده به زودی گردهمایی قطعه سازان داخلی با شرکای خارجی برگزار شود تا در زنجیره تأمین محصولات فرانسوی تعاملات لازم انجام و  داخلی سازی قطعات با سرعت بیشتری همراه شود تا زمینه ارتباط قطعه سازان داخلی با زنجیره جهانی شکل بگیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.