اولین‌ها: معرفی نخستین خودروی ساخت کادیلاک

در دومین قسمت از سری مطالب اولین‌ها به‌ سراغ یکی دیگر از قدیمی‌ترین برندهای خودرویی دنیا یعنی کادیلاک رفته‌ایم. سازنده‌ای که نامش همواره مترادف شکوه و راحتی بوده است. کادیلاک علاوه بر اینکه جزء قدیمی‌ترین خودروسازان دنیا است، پس از بیوک دومین خودروسازی قدیمی آمریکا هم محسوب می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که پیشینهٔ کادیلاک به مؤسس شرکت فورد یعنی هنری فورد بازمی‌گردد. وی پس‌ازاینکه در اولین تلاش خود در سال ۱۹۰۰ جهت تأسیس شرکت تولید خودرو با نام «شرکت خودروسازی دیترویت» ناموفق بود، در نوامبر سال ۱۹۰۱ دومین شرکت تولید خودروی خود را با نام «شرکت هنری فورد» را تأسیس نمود که در اصل توسط سازمان‌دهی مجدد شرکت قبلی شکل‌گرفته بود.

کادیلاک 5 - اولین‌ها: معرفی نخستین خودروی ساخت کادیلاک

اما در ماه مارس سال ۱۹۰۲ هنری فورد در پی اختلاف با حامیان مالی خود و سرمایه‌گذاران شرکت همچون «ویلیام مورفی»، به همراه تنی چند از شرکای اصلی خود، شرکت هنری فورد را ترک کرد. در سوی دیگر «هنری مارتین لیلاند» یک مخترع، مهندس و کارآفرین حوزهٔ خودرو در آمریکا بود که به‌عنوان مهندس در شرکت اولدزمبیل فعالیت می‌کرد. پس‌ازاینکه هنری فورد و شریکانش شرکت را ترک کردند، ویلیام مورفی و همکارانش قبل از انحلال شرکت، از هنری لیلاند درخواست ارزیابی کارخانهٔ شرکت و تجهیزات و قالب‌های آن‌را نمودند تا پس از بررسی اوضاع و دارایی‌ها، شرکت را برای انحلال آماده نماید.

کادیلاک 6 - اولین‌ها: معرفی نخستین خودروی ساخت کادیلاک
هنری لیلاند

لیلاند پس از تکمیل ارزیابی‌های خود، به مورفی و همکارانش اعلام نمود که انحلال این شرکت یک اشتباه است و بجای آن می‌توان با ساماندهی مجدد آن، دوباره به تولید خودرو پرداخت. درنهایت لیلاند توانست سرمایه‌گذاران شرکت هنری فورد را جهت ادامهٔ فعالیت شرکت و تولید خودرو متقاعد کند. بدین ترتیب نام شرکت نیز به‌افتخار «آنتونی لامت کادیلاک»، بنیان‌گذار شهر دیترویت، قطب خودروسازی ایالات‌متحده، کادیلاک گذاشته شد؛ بنابراین رسماً شرکت کادیلاک در ۲۲ آگوست سال ۱۹۰۲ یعنی ۹ سال قبل از شرکت شورلت تأسیس شد.

کادیلاک 7 - اولین‌ها: معرفی نخستین خودروی ساخت کادیلاک
کادیلاک مدل A نسخۀ Runabout سال ۱۹۰۲

پس‌ازاین مدیران شرکت هیچ زمانی را جهت تولید خودروی جدید از دست ندادند. لیلاند پیشنهاد داد که در خودروی جدید شرکت از موتور تک سیلندری در اصل برای اولدزمبیل طراحی کرده بود استفاده کنند؛ بنابراین مقدمات تولید خودروی جدید فراهم شد. این خودرو بر اساس طراحی هنری فورد مربوط به زمانی که در شرکت حضور داشت شکل گرفت و به‌جز موتور، تغییر چندانی نسبت به قبل نداشت. به همین دلیل اولین خودروی کادیلاک عملاً با اولین خودروی فورد بنام مدل A یکسان بود زیرا هنری فورد پس از ترک دومین شرکت خود، شرکت جدیدی را با نام فورد تأسیس کرده و با استفاده از طرح‌های قبلی خود، اولین خودروی شرکت فورد را با نام فورد مدل A در سال ۱۹۰۳ تولید نمود.

کادیلاک 8 - اولین‌ها: معرفی نخستین خودروی ساخت کادیلاک
کادیلاک مدل A نسخۀ Tonneau سال ۱۹۰۳

هنری لیلاند در کادیلاک بسیاری از اصول مدرن تولید خودرو در صنعت خودروسازی نوپای آن دوران را به کار بست و سرانجام در ۱۷ اکتبر سال ۱۹۰۲ اولین خودرو ساخت کادیلاک با نام کادیلاک مدل A تولید شد. این خودرو بیشتر شبیه یک درشکهٔ بدون اسب بود و همان‌طور که اشاره شد مجهز به یک موتور تک سیلندر طراحی‌شده توسط هنری لیلاند بود که ۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و در وسط خودرو نصب شده بود.

سپس در سال ۱۹۰۴ نمونهٔ بهسازی شدهٔ مدل A با نام مدل B ساخته شد. هردوی این خودرو در دو نمونهٔ دونفره و چهارنفره ساخته می‌شدند که نسخه‌های دونفره Runabout و نمونه‌های چهارنفره Tonneau نامیده می‌شدند؛ بنابراین اولین خودروهای کادیلاک با نام‌های Runabout و Tonneau هم شناخته می‌شوند؛ اما پس از نام‌گذاری اولین خودروهای کادیلاک بنام مدل A و مدل B، این سبک نام‌گذاری، یعنی نام‌گذاری بر اساس حروف الفبای انگلیسی توسط کادیلاک ادامه یافت به‌گونه‌ای که تا سال ۱۹۰۸ از مدل C تا مدل T ساخته شدند.

کادیلاک 1 - اولین‌ها: معرفی نخستین خودروی ساخت کادیلاک
کادیلاک مدل B نسخۀ Tonneau سال ۱۹۰۴

اما در تاریخ ۲۹ جولای ۱۹۰۹، هنری لیلاند شرکت کادیلاک را درازای مبلغ ۴.۵ میلیون دلار به جنرال موتورز فروخت هرچند که خودش تا سال ۱۹۱۷ به‌عنوان مدیر اجرایی در کادیلاک باقی ماند. بدین ترتیب روند رو به رشد کادیلاک آغاز شده و کم‌کم به برند لوکس جنرال موتورز تبدیل شد به‌گونه‌ای که در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم کادیلاک لوکس‌ترین خودروهای دنیا را تولید می‌کرد که کمتر خودرویی در دنیا توان رقابت با آن‌ها را داشت. همچنین این شرکت اختراعات و افتخارات فراوانی را هم در کارنامهٔ خود دارد.

کادیلاک 2 - اولین‌ها: معرفی نخستین خودروی ساخت کادیلاک
کادیلاک الدورادو ۱۹۵۹

کادیلاک اولین خودروسازی بود که در سال ۱۹۱۰ خودرویی را با اتاق کاملاً بسته تولید نمود. در سال ۱۹۱۲ اولین تولیدکننده‌ای بود که سیستم‌های الکتریکی شامل روشنایی و استارت را در خودروها بکار گرفت. اختراع استارت الکتریکی یکی از بزرگ‌ترین افتخارات کادیلاک است که روشن کردن خودرو را به‌راحتی و بدون نیاز به هندل‌ فراهم نمود. این ویژگی به‌صورت استاندارد در تمامی خودروهای ساخت کادیلاک ارائه می‌شد. همچنین کادیلاک با توسعه و استفاده از موتورهای V8، این موتورها را به‌عنوان استانداردی برای صنعت خودروسازی آمریکا تعیین نمود.

کادیلاک 3 - اولین‌ها: معرفی نخستین خودروی ساخت کادیلاک
کادیلاک فلیت‌وود بروگهام ۱۹۷۵

تحول عظیم دیگری که توسط کادیلاک در صنعت خودروسازی اتفاق افتاد ساخت اولین سیستم تعویض دنده با استفاده از چرخ‌دنده بود. همچنین کادیلاک در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ میلادی نخستین موتورهای ۱۶ سیلندر و ۱۲ سیلندر دنیا را نیز تولید کرد. از دیگر ابداعات کادیلاک نیز می‌توان به عرضهٔ نخستین خودروی لوکس دنیا با گیربکس اتوماتیک در سال ۱۹۴۱، ساخت سیستم تهویهٔ مطبوع خودکار در سال ۱۹۶۴، تولید نخستین خودروی مجهز به ایربگ دنیا در سال ۱۹۷۴ و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

کادیلاک 4 - اولین‌ها: معرفی نخستین خودروی ساخت کادیلاک
کادیلاک XRL سال ۲۰۰۴

هرچند کادیلاک در دورانی (خصوصاً دههٔ ۸۰ میلادی) افول کرده و با تولید خودروهای غیرقابل‌تحملی چون سیمارون از دوران شکوه خود فاصله گرفت اما این برند لوکس آمریکایی در سال‌های اخیر رویکرد خود را تغییر داده و در حال بازگشتن به روزهای اوج خود یعنی دورانی که در صدر لوکس‌سازان دنیا قرار داشت است. همچنین این شرکت در سال‌های اخیر بیشترین رشد فروش را تجربه کرده است به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۱۰ با فروش ۱۶۴ هزار دستگاه خودرو شاهد رشد ۳۵ درصدی نسبت به سال قبل بود. همچنین فروش جهانی کادیلاک در سال ۲۰۱۴ به ۲۶۳ هزار دستگاه و در سال ۲۰۱۵ به حدود ۲۸۰ هزار دستگاه افزایش یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.