همه چیز در مورد مکمل سوخت بنزین !

شاید شما هم تا کنون مطالب زیادی درباره انواع مکمل های بنزین و روغن شنیده و حتی این گونه کالاها را در ویترین جایگاه های سوخت گیری دیده باشید. این فراورده ها که محصولات نفتی به شمار می آیند، توسط انواع و اقسام شرکت های نفتی از شرکت های معتبر و صاحب نام گرفته تا شرکت هایی که نام شان را تا به حال نشنیده ایم تولید و به بازار عرضه می شوند. وجه اشتراک تمام این مواداین است که فروشنده ادعا می کند با مصرف آن ها،خودرو جان تازه ای خواهد گرفت، مصرف سوخت کاهش خواهد یافت و قس علی هذا. بنا بر پیشنهاد خوانندگان، در این مطلب سعی خواهیم کرد شما را با سازوکار عملکرد این مواد آشنا کنیم تا بهتر بتوانید درباره خرید یا عدم خرید آن ها تصمیم بگیرید.

⭕️مکمل های سوخت

?مکمل های بنزین تقریبا در همه جایگاه های سوخت کشور عرضه می شوند اما همواره در مورد بی فایده و حتی مضر بودن آن ها حرف و حدیث هایی مطرح است. با بررسی های انجام شده مکمل های بنزین که به شکل های محلول و قرص در جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی به فروش می رسند، اغلب غیر استاندارد بوده و به موتور خودروها صدمه وارد می کنند. بنابر اظهارات مسوولان سازمان استاندارد ملی مکمل های بنزین به منظور کنترل کیفیت جامع آن ها در دست بررسی بوده و تاکنون پروانه کاربرد علامت استاندارد برای هیچ کدام از مکمل های بنزین صادر نشده است. نتیجه آزمایش ها حاکی از بی تاثیر بودن این گونه مکمل ها بر بنزین بوده و توصیه می شود رانندگان وسایل نقلیه از خرید مکمل های سوخت خودداری کنند.از سوی دیگر شرکت های تولید کننده این گونه مکمل ها مدعی اند که این مواد در حالی که روان کنندگی و بازدهی سوخت را بالا می برند، آلودگی های ناشی از سوخت را کاهش می دهند. تولیدگان این محصولات، مزایای اصلی مکمل های سوخت را چنین بر می شمارند:
افزایش بهره وری در احتراق و کاهش مصرف سوخت و در نتیجه صرفه جویی در هزینه افزایش روا نکنندگی سوخت جلوگیری از یخ زدن سوخت در دماهای پایین بهبود ساختار سوخت رسانی و درنتیجه افزایش نیرو و کاهش انتشار آلودگی این شرکت ها در کنار این مزایا، فواید دیگری را هم برای محصولات شان قائل هستند، مثل افزایش عمر موتور، افزایش پایداری سوخت، جدا شدن رسوبات و مواد زائد و روان کاری اجزای متحرک در سیستم سوخت رسانی و موتور. آیا موارد کاربرد مکمل های سوخت به خودرو ها محدود میشود؟

✅ باید در جواب گفت که هر وسیله مصرف کننده سوخت های مشتق از نفت می تواند از مکمل مخصوص خود استفاده کند. از سیستم های تک سیلندر تا موتور های چندسیلندر صنعتی که مخصوص کارهای سنگین هستند و از موتور خودرو های سواری تا موتور زیردریایی ها، می توانند مصرف کننده این مواد باشند.
اما آیا آن گونه که تبلیغ می شود، مکمل های سوخت می توانند مسافتی را که با یک باک بنزین می توان پیمود، افزایش دهند؟ آیا آن ها واقعا سازگار با محیط زیستند و آسیبی به آن وارد نمی کنند؟ تعدادی از رانندگان از مصرف مکمل ها راضی اند و از سوی دیگر عده زیادی هم به کلاه برداری بودن عرضه این محصولات و مضر بودن آن ها برای محیط زیست تاکید دارند. در حقیقت هر دو طرف درست می گویند!

متن آموزشی بالا توسط ابوالفضل نوری تهیه و منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.