عوامل روشن شدن چراغ چک (شماره 1)

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن در اوایل دهه ۱۹۸۰ طراحی شد و به عنوان یکی از بخش های ضروری سیستم کنترل آلایندگی خودرو شناخته شد. این حسگر، میزان غنی یا رقیق بودن نسبت سوخت به هوای ارسال شده به موتور را اندازه گیری می کند. حسگر اکسیژن، این تغییرات را به واحد کنترل الکترونیکی موتور یا ای سی یو گزارش می دهد. اگر سوخت یا اکسیژن، زیاد وارد موتور شود، حسگر وضعیت را متعادل کرده و آن را تنظیم می کند تا با بیشترین کارایی بسوزد. گاهی اوقات حسگرهای اکسیژن خوب کار نمی کنند و همین، دلیل مشترک روشن شدن چراغ چک در بیشتر خودروهاست. در بعضی از موارد، حس گرها با مواد افزودنی بنزین یا روغن ناشی از موتورهای کهنه از کار می افتند. علاوه بر آن، موتور، ترکیب مناسبی از هوا و سوخت دریافت نمی کند و همین امر، مشکل ساز می شود.نقص فنی در حس گر اکسیژن، سبب کاهش ۴۰ درصدی در مصرف سوخت می شود. در واقع، اندازه گیری اصلی تغییراتی که در مخلوط سوخت به وجود می آید، توسط حسگر اکسیژن انجام می شود.

⭕️در باک

گاهی اوقات شل بودن درِ باک بنزین سبب روشن شدن چراغ می شود که محکم کردن آن هیچ هزینه ای ندارد، مگر آن که خراب بوده و نیاز به تعویض داشته باشد. خوب بسته نشدن در باک پیغام خطایی را به ایی سی یو می فرستد که نشان از نشتی در سیستم بازیابی بخارات بنزین دارد.

⭕️مبدل کاتالیزوری

مبدل کاتالیزوری یا همان کاتالیست اگزوز، گران قیمت است و به همین خاطر، دعا کنید که روشن شدن چراغ به دلیل خرابی آن نباشد. این وسیله، بخشی از سیستم اگزوز به حساب می آید که اغلب گازهای سمی را به گازهای بی ضرر تبدیل می کند. سوپاپ دود و شمع ها یا هر مورد نامناسب دیگری سبب می شوند تا مبدل کاتالیزوری خوب کار نکند و سبب روشن شدن چراغ شود.

⭕️شمع

کویل ، ولتاژ پایین الکتریسیته تولیدشده از باتری را به برق با ولتاژ بالا (حدود ۱۲ هزار ولت) و البته با آمپر کم تبدیل می کند که سبب شارژ شدن شمع ها و به حرکت درآمدن موتور می شود. این ولتاژ می تواند از فاصله بین دو الکترود شمع عبور کند و احتراق لازم برای موتور را موجب شود. گاهی اوقات ممکن است شمع به دلیل حرارت بالایی که در معرض آن است، خوب کار نکرده و یا جریان مناسب برق برای روشن شدن موتور را دریافت نکند که در این صورت نیز چراغ چک روشن خواهد شد.

⭕️وایرها

وایر شمع سبب می شود تا مصرف سوخت کاهش یابد، به خصوص زمانی که موتور درجا کار می کند. در واقع، خرابی وایر نیز یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ چک است؛ بنابراین ترک و یا بریدگی آن را هنگام تنظیم موتور بررسی کرده و در صورت مشاهده، به تعویض آن بپردازید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.