چگونه در مواقع اضطرارى خودرو را متوقف کنیم؟

هر راننده اى باید بداند که بهترین راه براى متوقف کردن خودرو در زمانى که ترمز کار نمى کند چیست. با سنگین کردن دنده مى توانید سرعت خودرو را کم کنید.

متوقف کردن خودرو در مواقع اضطرارى، مهارتى است که باید تمام رانندگان با آن آشنا باشند. شرایط بسیارى وجود دارد که ممکن است خودرو از کنترل راننده خارج شود، در این شرایط راننده باید بداند که چگونه خودرو را به راحتى متوقف کند. ممکن است ترمز به طور کامل از کار بیفتد یا حتى خودرو بر روى یک سطح خیس سر بخورد، اگر بدانید که چه کارى باید انجام دهید و آگاهى لازم را داشته باشید از یک تصادف بزرگ و یک وضعیت خطرناک به راحتى نجات پیدا خواهید کرد.
حالت اول: زمانى که ترمز کار نمى کند.

یک اتفاق بسیار ترسناک در حین رانندگى زمانى است که متوجه مى شوید ترمز خودروى شما کار نمى کند. این وضعیت بسیار خطرناک است و حتى به معنى به خطر افتادن جان راننده است. مطلب زیر به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش مى دهد تا در چنین شرایطى چگونه جان خود و سایر افراد داخل جاده را حفظ کنید.

مرحله ى اول: فوراً دنده را سنگین کنید. با این کار سرعت خودرو کاهش پیدا مى کند. این کار براى هر دو مدل گیربکس اتوماتیک و دنده اى عملى است.

در خودروهاى دنده اى، دنده را به آرامى سنگین کنید. به هیچ عنوان خودرو را خاموش نکنید چون هدایت خودرو برایتان سخت خواهد شد. خودرو را در حالت خلاص نیز قرار ندهید چون در این حالت توانایى شما براى کاهش سرعت کم مى شود.

مرحله ى دوم: پدال گاز را فشار ندهید. اگرچه ممکن است این توصیه عاقلانه به نظر نرسد ولى رانندگان در شرایط خطرناک و زمانى که ترسیده اند و تحت فشار قرار دارند کارهاى خطرناکى انجام مى دهند.

ممکن است در این شرایط به اشتباه پاى خود را بر روى پدال گاز قرار دهید، بالا بردن سرعت تنها اوضاع را وخیم تر مى کند.

مرحله ى سوم: از ترمز اضطرارى استفاده کنید. این ترمز ممکن است باعث توقف کامل خودروى شما شود، ولى حتى اگر باعث توقف کامل خودرو نشود، حداقل سرعت شما را کاهش مى دهد. ترمز اضطرارى در بین وسایل نقلیه ى مختلف بسیار متقاوت است، بنابراین شما باید از قبل بدانید که ترمز اضطرارى خودروى شما چگونه کار مى کند.

مرحله ى چهارم: اگر برایتان امکان پذیر بود هرچه سریع تر به سمت راست جاده حرکت کنید. این کار شما را از دیگر خودروها دور مى کند و به شانه ى جاده یا خروجى بزرگراه ها نزدیک تر مى کند.

مرحله ى پنجم: به بقیه ى رانندگان و افراد داخل خیابان اطلاع دهید که خودرو از کنترل شما خارج شده است. فلاشر را روشن کنید و بوق بزنید.

افرادى که در اطراف شما هستند باید بدانند مشکلى وجود دارد تا از سر راه شما کنار بروند و ایمن بمانند.

مرحله ى ششم: سعى کنید خودرو را متوقف کنید. اگر سرعت خودرو به اندازه ى کافى کاهش یافت آن را به سمت کنار جاده هدایت کنید تا متوقف شود.

در شرایطى که فضا کم است، شما مجبور هستید تا با مانعى برخورد کنید، باید سعى کنید با نرم ترین مانع ممکن برخورد کنید. مثلاً برخورد با نرده به مراتب بهتر از برخورد با یک درخت بزرگ است.

قسمت دوم
حالت دوم: زمانى که خودرو سر مى خورد.

زمانى که خودرو شروع به سر خوردن مى کند توانایى شما براى کنترل خودرو به شدت کاهش مى باید، ولى به این معنى نیست که در این موقعیت شما هیچ کنترلى بر روى خودرو ندارید. سر خوردن، بیشتر در خودروهاى قدیمى رایج بود زیرا فاقد سیستم ترمز ضد فقل (ABS) بودند. اما ممکن است این اتفاق براى خودروهاى داراى این نوع سیستم ترمز نیز رخ دهد.
مرحله ى اول: ترمز را به آرامى براى یک ثانیه فشار دهید و رها کنید. اگر ترمز را به سرعت فشار دهید، سر خوردن خودرو بدتر مى شود.

در ذهنتان عدد هزار و یک را بگویید، در مدت زمانى که این عدد را در ذهنتان مى گویید پدال ترمز را نیز فشار دهید. بعد در حین گفتن عدد هزار و دو پدال ترمز را رها کنید و به همین ترتیب ترمز را بگیرید و رها کنید.

مرحله ى دوم: ترمز گرفتن و رها کردن ترمز را ادامه دهید. این کار را تا زمانى که سرعت کاهش یابد و مجدداً کنترل خودرو را به دست آورید ادامه دهید.

این روش، ترمز کردن پى در پى نام دارد.

مرحله ى سوم: آرامش ذهنى خود را به دست بیاورید. هنگامى که دوباره کنترل خودرو را در اختیار گرفتید، خودرو را در کنار جاده متوقف کنید تا آرامش ذهنى خود را دوباره به دست بیاورید و آرام شوید.

قسمت سوم
حالت سوم: ظاهر شدن ناگهانى چیزى در مقابل خودرو

موقعیت دیگرى که ممکن است احتیاج داشته باشید تا خودرو را متوقف کنید زمانى است که هنگام رانندگى به طور ناگهانى چیزى در جلوى خودروى شما ظاهر مى شود. مثلاً ناگهان یک آهو به وسط جاده مى آید یا زمانى که در جلوى خودروى شما تصادفى رخ مى دهد و خودروها متوقف مى شوند. در این حالت شما باید خودرو را به درستى هدایت کنید و آن را متوقف کنید تا با مانع روبروى خود برخورد نکنید.

مرحله ى اول: بر اساس امکانات خودرویتان تصمیم بگیرید که چه کارى انجام دهید. بسته به اینکه آیا خودروى شما داراى سیستم ترمز ضد قفل(ABS) هست یا نه، راه حل هاى متفاوتى وجود دارد.

اگر خودرو داراى سیستم ABS است، تا جایى که امکان دارد ترمز را هرچه سریع تر و محکم تر فشار دهید. اگر خودرو داراى سیستم ABS نیست، در این حالت نیز ترمز را محکم فشار دهید ولى شما فقط قادر به اعمال حدود ٧٠٪‏ از توانایى ترمز هستید. براى هدایت بهتر خودرو و جلوگیرى از قفل شدن چرخ هاى عقب فقط یکبار ترمز را رها کنید و دوباره آن را فشار دهید.

صرف نظر از اینکه به چه دلیل و چگونه مى خواهید خودرو را هرچه سریع تر متوقف کنید، مهمترین مسئله این است که آرامش خود را حفظ کنید. در این شرایط ترسیدن مى تواند توانایى شما را براى کنترل خودرو کاهش دهد و وضعیت را بدتر کند. از یک تعمیرکار بخواهید که ترمزهاى شما را بررسى کند تا مطمئن شوید در بهترین حالت ممکن قرار دارند.

?

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.