سنسورمپ (MAP SENSOR) چیست?

وظیفه این سنسور اندازه گیری فشار هوای ورودی به موتور و گزارش آن به ECU است. فشار هوای محیط در مناطق مختلف متفاوت است. مثلا،هوای نزدیک به دریا دارای فشار بالاتری نسبت به هوای موجود در کوهستان است. پس می توان نتیجه گرفت که هوای نزدیک به دریا دارای اکسیژن بیشتری نسبت به هوای کوهستان می باشد.

تشریح عملکرد سنسور MAP Manifold Air Perssure Sensor یا سنسور فشار هوای منیفولد،این سنسور با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارد که در معرض هوای ورودی به موتور است و با توجه به ساختار داخلی آن که یک نوع مقاومت متغیر نسبت به فشار می باشد در اثر تغییر فشار هوایی که وارد موتور می گردد مقاومت آن تغییر می کند.

در واقع این سنسور از یک پایه خود برق ورودی را دریافت می کند و با تشخیص میزان فشار هوای درون منیفولد مقاومتش تغییر و از پایه خروجی خود برقی متناسب با آن فشار را به ECU ارسال می کند.ECU نیز با توجه به برق دریافتی از سنسور حجم هوای ورودی به موتور را تشخیص داده و حجم میزان پاشش سوخت را با توجه به آن تصحیح می کند.(حجم پاشش سوخت در موتور با توجه به اطلاعات دریافتی از دو سنسور دور موتور و فشار هوای ورودی موتور تنظیم می گردد.)

تاثیری که خرابی این سنسور بر عملکرد موتور خودرو می گذارد نیز به این ترتیب می باشد که ECU قادر به تشخیص حجم و میزان فشار هوای ورودی به موتور نبوده و کارکرد موتور حالتی شبیه به سه کار کردن می باشد.هم چنین علائم خرابی این سنسور در زانتیا با بد کار کردن موتور در دورهای مختلف وریپ زدن موتور دیده می شود.

سنسورمپ (MAP SENSOR)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.