دسته بندی سیستم های انژکتوری

بطور کلی سیستم های انژکتوری به سه دسته تقسیم می گردنند :

۱.سیستم انژکتوری پاشش تک نقطه ای (SPEI)مانند دوو ریسر

۲.سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای (MPFI)که درتقریبا در تمام خودرو های استفاده شده است

۳.سیستم انژکتوری پاشش مستقیم بنزینی (GDI)

 مدلهای انژکتوری مختلف:

A : دسته غیر ترتیبی :

که دراین دسته چهار انژکتور باهم عمل پاشش راانجام میدهند به این دسته مگنتی مارلی گفته میشود مانند سری اول پژوپرشیا وسمند

B: دسته نیمه ترتیبی :

در این دسته انژکتورها بصورت جفت جفت پاشش میکنند یعنی انژگتور ۱و۴ باهم وانژکتورهای ۲و۳ نیز باهم عمل پاشش را انجام می دهند که به گروه SL96 معروف است مانند پژو ۴۰۵

c: دسته ترتیبی :

این دسته با پیشرفت تکنولوژی جایگزین جایگزین دو گروه قبلی شد وامروزه در تمام اتومبیل های ساخته شده از این گروه استفاده می گردد دراین نوع ترتیب پاشش بصورت ۱.۳.۴.۲ میباشد این دسته معرف S2000 وسیستم بوش وsimens است مانند پژو و۲۰۶

 اما درECU برای بررسی خطای پیش آمده که چراغ چک روشن میگردد باید دستگاه دیاگ را به ECU متصل نمود برای این قسمت یک کابل رابط بین ECU و دستگاه دیاگ قرارداده میشود که در خودروها این محل متفاوت میباشد :

در ۲۰۶ داری یک سوکت ۱۶ پایه است که در زیر فرمان قرار دارد . در ۴۰۵و پارس و سمند در کنار مخزن روغن ترمز قرار دارد

در سمند LX در زیر فرمان قراردارد.

_درمدل SL96 فقط میتوان مقدار سوخت را بصورت دستی تنظیم نمود

اما در این مبحث ما فقط به تشریح عملگر ها می پردازیم :

عملگر های سیستم انژکتور عبارتند از :

رله فن

۲.کوئل دوبل

۳.پمپ بنزین

۴.استپ موتور

۵.شیر برقی کنیستر

۶.عقربه دور سنج موتور

۷.چراغ اخطار عیب یاب

۸.انژکتور

۹. رله دوبل

اما پس از ارسال سیگنال های که از طرف سنسورها به ECU که این سیگنال ها بصورت ولتاژ(آنالوگ)به ECU ارسال میگردد باید به دیجیتال تبدیل گرددند که این کار توست قسمتی به نام A/Bکه یک مدار الکترونیکی است انجام می پزیرد

انژکتوری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.