علت صداى تق تق موتور چیست؟

اگر موتور خودروى شما صداى تق تق تولید مى کند، به این معنى است که مشکلى وجود دارد. اکتان اشتباه سوخت، تجمع رسوبات کربن و شمع نامناسب مى توانند باعث ایجاد صداى تق تق و ضربه در خودرو شوند.

یک موتور احتراقى باید به نرمى روشن و خاموش شود و کار کند. گه گاه موتور خودرو صداى تولید مى کند که با حالت عادى آن متفاوت است. زمانى که شما صداى عجیبى از موتور خودرو مى شنوید نمى دانید باید چه کارى انجام دهید. صداى تق تق معمول ترین صداى است که نشان دهنده ى وجود مشکل در موتور خودرو است. اگر مشکل به درستى شناسایى شود مى توان آن را حل کرد.

در ادامه ى متن توضیحاتى درباره ى علت صداى موتور و راه حل هاى رفع آن آمده است.

صداى تق تق موتور چیست؟

صداى تق تق موتور مى تواند به دلایل متفاوتى باشد. بعضى از مشکلات مى توانند به راحتى حل شوند، در حالى که بعضى دیگر مشکلات بزرگى هستند. زمانى که مخلوط هوا و سوخت اشتباه باشد و احتراق به درستى انجام نشود، صداى تق تق تولید مى شود. در صورت حل نکردن این مشکل، پیستون و دیواره ى سیلندر آسیب خواهد دید. صداى تق تق مى تواند بر اثر کمبود روغن در بالاى سر سیلندر نیز ایجاد شود.

به طور کلى شایع ترین علل ایجاد صداى موتور با کارایى مؤثر موتور در ارتباط است. در ادامه چند علت ایجاد مشکل در سیستم جرقه زنى و سوخت موتور که باعث ایجاد صداى تق تق مى شود آمده است.

سوخت با اکتان پایین

اگر از سوختى استفاده کنید که اکتان آن کمتر از اکتان مورد نیاز خودروى شما باشد، مى تواند باعث ایجاد صداى تق تق شود. براى جلوگیرى از این مسئله، از سوختى با اکتان بیشتر از چیزى که خودروساز اعلام کرده است استفاده کنید. همچنین مى توانید از تقویت کننده ى اکتان سوخت نیز استفاده کنید.

رسوبات کربن که مانع احتراق بهینه مى شود.

سوخت وسایل نقلیه داراى مواد مورد نیاز تمیز کننده ى کربن هستند، اما ممکن است نتوانند مانع تشکیل رسوبات کربن شوند. این رسوبات کربن ممکن است در سوپاپ ها، شمع و دیگر بخش هاى درگیر درفرآیند احتراق باقى بمانند. این مقدار کربن باعث کاهش حجم سیلندر و افزایش فشرده سازى مى شود.

در بیشتر مواقع، استفاده از پاک کننده ى انژکتور و یا افزودنى هاى طراحى شده براى تمیز کردن رسوبات کربن در قطعات موتور، این مشکل برطرف خواهد شد.

شمع هاى خراب

اگر از شمعى غیر از شمعى که کارخانه پیشنهاد داده است استفاده شود، این مسئله مى تواند باعث ایجاد صداى تق تق شود. شمع داراى یک طیف حرارتى خاص است. استفاده از شمع نامناسب مى تواند باعث شود که عمل احتراق به درستى انجام نشود. همچنین زمانى که شکاف شمع ها به درستى تنظیم نشده باشند مى تواند باعث ایجاد صداى تق تق در موتور شوند.

حل کردن این مشکل هاى مربوط به صداى تق تق موتور بسیار ساده هستند و بیشتر دارندگان خودرو مى توانند خودشان مشکل را برطرف کنند. در غیر این صورت مى توانید به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل خودروى شما برطرف شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.