آشنایی با موتورهای سری AR
تویوتا، (به انگلیسی: Toyota) شرکت خودروسازی ژاپنی و چندملیتی است، که دفتر مرکزی آن، در شهر تویوتا، آیچی قرار دارد. شمار کارکنانشرکت تویوتا در سال ۲۰۱۳ بیش از ۳۳۳ هزار نفر اعلام شد و در سال ۲۰۱۱ پس از جنرال موتورز و گروه فولکسواگن، بهعنوان سومین شرکت خودروسازی جهان از نظر میزان فروش شناخته شد.
اولین خط تولید اتومبیل شرکت تویوتا در سال ۱۹۳۷ توسط کیشیرو تویودا و در کارخانه شرکت نساجی صنایع تویوتا، که متعلق به پدرش (ساکیشی تویودا) بود، راهاندازی شد. نخستین خودروی سواری این شرکت نیز، تویوتا ایای نام داشت.
شرکت تویوتا مالک برندهای دینا، دایهاتسو، سایون، لکسوس و هینو موتورز میباشد. سهام این کمپانی در بازار بورس نیویورک، بورس لندن وبورس توکیو معامله میشود.
موتورهای سری AR در سال ۲۰۰۸ معرفی شدند. این سری از موتورهای تویوتا همانند اکثر موتورهای این کمپانی از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها روی هر دو میلسوپاپ اگزوز و ورودی بهره میبرد. همچنین در طراحی میللنگ و رول به رینگها در این موتور به کاهش استهلاک توجه ویژه ای شده است. این موتور از اویل پمپ سه مرحله ای نیز استفاده میکند. همچنین تنشهای رینگ پیستون در این موتور به حداقل رسیده است.
سیستم ACIS نیز در این موتورها موجود است که بسته به دور موتور و گشتاور مورد نیاز راننده مسیر مکش هوا به سیلندر را تغییر میدهد. این سیستم از ابداعات جالب تویوتا است که با قرار دادن دریچه ای اضافه در مانیفولد هوا در دورهای بالا با باز کردن این دریچهها عمل مکش را برای موتور تسهیل میکند و به دستیابی به گشتاور موتور در بازه بیشتری از دور موتور کمک شایانی میکند. انژکتورها نیز دارای ۱۲ منفذ با قابلیت بالای اتمیزه کردن سوخت هستند که در کاهش مصرف سوخت و کاهش گازهای گلخانه ای تأثیر مثبتی دارد.
در سری AR از بلوک موتور و سرسیلندر آلومینیومی استفاده شده و موتور دارای دو میلسوپاپ است که اصطلاحاً DOHC نامیده میشود. این موتورها تماماً بوش خشک بوده یعنی سیلندرها قابلیت جدا شدن از بلوکه موتور را ندارند. منتها از طراحی Open-deck در آنها استفاده شده (همانند مرسدس C200) که ظاهری شبیه به موتورهای بوش به موتور میدهد. این طراحی در خنککنندگی موتور تأثیر بسزایی دارد. میللنگ نیز از فولاد فورج کاری شده ساخته شده که دارای هشت عدد لنگ است و شفت بالانسر نیز جهت کاهش لرزش موتور در محفظه میللنگ قرار داده شده.
این سری موتورها جایگزین سری AZ شدند.
۱AR-FE
اولین موتور به حجم ۲۶۷۲ سیسی با قطر ۹۰ میلیمتر و کورس ۱۰۵ میلیمتر است. ضریب تراکم این موتور ۱۰ به ۱ است و از سیستم سوخترسانی EFI استفاده میکند. این موتور با قدرت ۱۸۲ اسب بخار و گشتاور ۲۴۷ نیوتون متر نخستین بار در سال ۲۰۰۸ در تویوتا ونزا و هایلندر استفاده شد. این موتور در تویوتا سیینا نیز استفاده شده است.
۲AR-FE
موتور دوم به حجم دقیق ۲۴۹۴ سیسی و کورس ۹۸ میلیمتر با ضریب تراکم ۱۰.۴ به یک است که در تویوتا RAV4 و کمری عرضه شده این موتور نسبت به نسل قبلی خود ۱۱ درصد مصرف سوخت کمتری دارد و با احتساب وزن روغنموتور و مایع خنککننده ۱۴۷ کیلوگرم وزن دارد. این موتور حدود ۱۸۰ اسب قدرت و ۲۳۵ نیوتون متر گشتاور تولید میکند.
۲AR-FXE
این موتور همان موتور ۲.۵ لیتری قبلی است با این تفاوت که قدرت و گشتاور کمتری دارد. دلیل آن این است که این موتور برای مدلهای هیبرید کمری توسعه یافته و در خودروی هیبریدی بخش زیادی از گشتاور توسط موتور الکتریکی تأمین میشود. این موتور در حدود ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ پوند بر فوت گشتاور دارد. البته در منابع مختلف اسب بخارهای مختلفی برای این موتور ذکر شده است.
۸AR-FTS
این موتور دو لیتری توربوشارژر مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت است. با بهرهگیری از سیستم VVt-iW این موتور توانایی کار کردن با هر دو سیکل اتو و آتکینسون را داراست. از این موتور در لکسس NX200 استفاده شده است.