مرسدس G کلاس ۲۰۱۵ ؛ خودروی افسانهای
مرسدس بنز (به آلمانی: Mercedes-Benz) شرکت خودروسازی آلمانی است، که در زمینه طراحی و ساخت انواع خودرو، کامیون، اتوبوس وموتورهای درونسوز، همچنین ارائه خدمات مالی (لیزینگ و بیمه اتومبیل) و نیز تعمیر خودرو فعالیت مینماید.
کارخانه مرکزی شرکت مرسدس بنز در منطقه زیندل فینگن واقع در شهر اشتوتگارت قرار دارد.
این شرکت ادامه قدیمیترین سازنده خودروهای بنزینی در جهان، یعنی دایملر-موتورن-گیزلشافت است، که در سال ۱۸۹۰ توسط گوتلیب دایملر وویلهلم مایباخ تاسیس شده بود. شاخه دیگر از مرسدس-بنز، کمپانی بنز آگ میباشد، که در سال ۱۸۸۳ توسط کارل بنز راهاندازی شد.
در سال ۱۹۰۰ گوتلیب دایملر درگذشت و در ۱۹۰۲ پس از انعقاد قراردادی میان ویلهلم مایباخ و امیل جلینک، شرکت دیامجی تولید اتومبیل با برند مرسدس، که از ابتدای نام دختر جلینک، یعنی مرسدس جلینک گرفته شده بود را، آغاز کرد.
در سال ۱۹۲۶ شرکت دایملر-بنز از ادغام دو شرکت دایملر-موتورن-گیزلشافت و بنز اند سی تاسیس شد و از تاریخ ۲۸ ژوئن ۱۹۲۶ کارخانجات دو شرکت، تولیدات خود را، با برند مرسدس بنز، به بازار عرضه کردند.
در سال ۱۹۹۸ پس از ادغام دایملر-بنز با شرکت خودروسازی آمریکایی کرایسلر و تشکیل دایملرکرایسلر آگ، این شرکت مدیریت مرسدس-بنز را در اختیار گرفت. در سال ۲۰۰۷ در پی خریداری کرایسلر، توسط شرکت مدیریت سرمایه سربروس و انحلال دایملرکرایسلر، شرکت دایملر آگ تشکیل شد.
امروزه مرسدس بنز یکی از زیرمجموعههای شرکت دایملر آ گ بهشمار میآید و همراه با آئودی و بامو سه خودروساز مشهور و لوکس آلمانی هستند، که بهعنوان پرفروشترین خودروسازان لوکس جهان، شناخته میشوند و مرسدس بنز با در دست داشتن پرفروشترین کامیون ساز اروپا نزدیک به ۲۵ درصد از کل بازار اروپا قرار دارد و کم مصرف ترین کامیون های جهان را تولید می کند.
مرسدس G-Class که در سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۳ G-Wagen نامیده میشد یک SUV متوسط است که از طراحی جعبهای بهره میبرد. این ماشین در اصل بهعنوان یک وسیله نقلیه نظامی و به پیشنهاد محمدرضا پهلوی که در آن زمان سهامدار عمده مرسدس بنز بود توسعهیافته است و در حال حاضر مرسدس G کلاس یکی از نمادینترین SUV های بازار امروز است. خودرویی که ایرانیها نصیبی چندانی از آن نبردند ولی در حال حاضر نیروهای مسلح حداقل ۶۳ کشور دنیا ازجمله ارتش آلمان، نیروی زمینی کانادا و تفنگداران دریایی آمریکا از آن بهره میبرند.
ظاهر
اکثر خودروها در طی بیش از سه دهه تغییرات قابلتوجهی در ظاهر خود داشتهاند، اما G کلاس از این قاعده مستثناست. این SUV تغییرات اندکی کرده است و هنوز هم دارای چراغهای جلوی گرد، شیشههای تخت و طراحی خشن و جذاب است. من بهشخصه، عاشق ظاهر جعبه مانند، ساده و افسانهای G-کلاس هستم.
کابین
برخلاف ظاهر بیرونی، کابین تغییرات زیادی کرده است و همهچیز با فنآوری آمیخته شده است. دکمههای تنظیمات در امتداد دو طرف صندلی و کنسول وسط قرارگرفتهاند و یک صفحهنمایش چندرسانهای هم در بالای داشبورد قرارگرفته است. فضای داخلی مرسدس بنز G-کلاس ۲۰۱۵ در عین سادگی لوکس هم هست و جنس ادوات داخلی از کیفیت فوقالعادهای برخوردار است.
مهندسی
اگر به هر دلیل عجیبی، تصور میکنید G-کلاس در شرایط سخت زمینگیر میشود، شما سخت در اشتباه هستید. این SUV مجهز به سه قفل دیفرانسیل است که G-کلاس را قادر میکند بهصورت هوشمندانه قدرت را بین چرخها تقسیم کند و شرایط سخت و ناهموار جاده را بهراحتی پشت سر بگذارد.
زیر کاپوت چه خبر است؟
در قلب G500 یک موتور V8 قرارگرفته است که قدرت ۳۸۸ اسببخار و گشتاور ۵۳۰ نیوتنمتر تولید میکند و توسط یک گیربکس ۷ سرعتِ اتوماتیک این قول را ظرف ۶.۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند. اگر متحیر نشدید بهتر است بدانید که AMG در زیر کاپوت G63 غوغا کرده و این نسخه قادر به تولید توان ۵۳۶ اسببخار و گشتاور ۷۶۱ نیوتنمتر است و تنها در ۵.۴ ثانیه ۰ تا ۱۰۰ را پر میکند.
جمعبندی
اگر شما میخواهید یک SUV سخت جون و تمامعیار داشته باشد G-کلاس چیزی است که شما میتواند آن را در گاراژ خود داشته باشید. البته باید برای خرید آن بین ۱۱۵ تا ۱۳۷ هزار دلار هزینه کنید.
نقاط ضعف
قیمت بالا در مقایسه با سایر همردهها
نقاط قوت
تناسب بین طراحی بیرونی و طراحی کابین.
خروجی افسانهای موتور.