با سلام به همه علاقه مندان به مباحث روز خودرو.در این مطلب سعی کردیم تا شما رو با فضای رقابتی بین شرکت های بزرک که در سالهای اخیر بخصوص در بحث سوخت و نوع انرژی محرکه خودرو حسابی در حال رقابت هستن و همین امر موجب شد تا شرکتی مثل بی ام و هم در این مسیر گام های خوبی بر دارد.و طبق منابع این خودروساز اعلام کرده اند با پیشگامی خودروسازان ژاپنی یعنی هوندا و تویوتا در این بخش، خودروسازان آلمانی بر سر عرضه خودروی سوخت سلولی هیدروژنی در بازار در حال رقابت هستند.
[review]
اشتراک این نیرومحرکه اولین گام از سرمایه گذاری مشترک بی ام و-تویوتا است که هدف آن کاهش هزینه های تولید و اقتصاد ارتقا یافته برای هر دو خودروساز است. پروژه دوم این دو خودروساز نیز ساخت یک پلتفرم خودروی اسپرت دیفرانسیل عقب است که در دستور کار قرار دارد.برند i ب ام و با یک خودروی الکتریکی به شکل هاچ بک i3 و پس از آن خودروی اسپرت i8 بنزینی الکتریکی معرفی شد و ارائه بی ام و آی ۵ سوخت سلولی هیدروزنی الکتریکی این برند جوان ب ام و را شامل سه مدل می کند که هر یک نیرومحرکه متفاوتی دارند.هم چنین ساخت این خودرو اطمینان می بخشدکه بی ام و رقیبی برای مرسدس بنز کلاس B سوخت سلولی هیدروژنی دارد.گمان می رود آئودی نیز در نمایشگاه خودروی لس آنجلس هفته آینده A7 سوخت هیدروژنی را معرفی کند.
بی ام و آی ۵ برخلاف همخانوادههای فضاییاش در سری مدلهای i، ظاهری ساده و استاندارد در قالب یک سدان چهار در خواهد داشت. انتخاب این فرم از بدنه برای این پروژه به این خاطر است که هنوز هم در بعضی از بازارهای کلیدی در صنعت خودرو مانند چین و امریکا، مشتریان خرید سدان را به هر گونه فرم بدنه دیگر ترجیح میدهند.
طول بی ام و آی ۵ به اندازه بامو i8 خواهد بود، ولی هدف آن است که با ترکیب حداکثر فاصله محوری ممکن و حداکثر پیشامدگی جلو، بیشترین فضا در داخل آن ایجاد شود. بامو i5 به دلیل آن که موتور الکتریکیاش را همانند i3 و i8 در بین چرخهای عقب جا داده است، بایستی فضای کافی برای حمل وسایل یک خانواده کامل را در خود داشته باشد.
مدل قدرتمند بی ام و آی ۵ در دو فرم ارائه خواهد شد؛ کاملاً الکتریکی و پلاگین هیبرید. مدل الکتریکی دارای یک موتور ۲۲۵ اسببخاری در عقب خواهد بود که در همین حال از یک موتور ۱۳۵ اسببخاری دیگر در جلو نیز بهره میبرد. یک موتور نیرومندتر در مدل پلاگین مورد استفاده قرار میگیرد که قدرتی در حدود ۲۷۵ اسببخار خواهد داشت و البته در این مدل، یک موتور سه یه چهار سیلندر نیز چرخهای جلو را به حرکت در خواهد آورد. i5 از یک سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک گشتاور برداری نیز به صورت استاندارد برخوردار خواهد بود.به لطف استفاده گسترده از فیبر کربن در i5، همانند سایر مدلهای سری i، وزن نهایی این خودرو کمتر از ۱هزار و ۵۶۴ کیلوگرم خواهد بود.
پروژه i نیاز به چیزی مانند بی ام و آی ۵ دارد. آن هم وقتی که i3 دقیقاً سودآوری ندارد و i8 نیز یک وسیله نقلیه سطح بالاست که از دسترس بسیاری خارج است. بامو در i5 میخواهد در قالب یک خودروی الکتریکی، یک مدل چهار در و چهار سرنشین ارائه کند که در عین حال، قیمت بسیار بالایی نیز نداشته باشد. بر این اساس، یک ساختار سادهتر نسبت به i3 و i8 درنظر گرفته خواهد شد تا درنهایت این خودرو با قیمت کمتری تولید شود. آنطور که از شواهد امر پیداست، i5 در رقابت با تسلا مدل S قیمتگذاری خواهد شد.
با شروع به کار هیئت مدیره جدید بامو در ماه دسامبر سال جاری میلادی، هرالد کروگر (Harald Krüger)، رئیس هیئت مدیره و کلاوس فرولیش (Klaus Fröhlich)، مدیر بخش تحقیق و توسعه، هر کدام از پروژههای آینده مطرح شده در دوران رئیس قبلی، نوربرت رایتهوفر (Norbert Reithofer) مورد تجزیه و تحلیل جدی قرار دادهاند. این موضوع باعث خاتمه برنامههایی مانند i8S، Z2رودستر و سری ۲ GT شدهاست. امّا پروژه i5 تنها برنامه بازمانده از دوران حکومت «رایتهوفر» است. ولی کسی چه میداند، شاید رؤسای جدید بخواهند تمام نشانههای حاکی از گذشتگان خود را در کمپانی ریشهکن کنند!بی ام و آی ۵ احتمالاً به کارخانه بامو در لایپزیک آلمان واگذار خواهد شد؛ جایی که تولید سری ۱ و سری ۳ به انتهای خود خواهد رسید. انتظار میرود که تولید این مدل جدید از سال ۲۰۱۹ آغاز شود.