رنگ دود خروجی از اگزوز به چه معناست و چه باید کرد؟

همانطور که بیماری های موجودات زنده را می توان از علایم ظاهری تشخیص داد از رنگ دود خروجی از اگزوز خودرو هم می توان درد موتور آنرا فهمید. هنگامی که سوخت  در موتور محترق می شود و تولید دود می کند رویداد های مختلفی می تواند پیش آید که متاسفانه بسیاری از آنها قابل پیش بینی نیستند. حوادث ناخوشایندی مانند سوختن روغن در موتور، تبخیر آب خنک کننده در موتور و ورود سوختی که در فرایند احتراق شرکت نکرده به داخل مسیر اگزوز. در این هنگام است که باید به گازهای خروجی از اگزوز بیشتر توجه شود تا بتوان مشکل موتور خودرو را تشخیص داد و در صورت لزوم تعمیرات لازم را انجام داد تا مانع از خسارت های جدی تر شد. من در این مقاله مشکلات معمول و نشانه های آن را ذکر کرده ام تا بتوانید با استفاده از رنگ و بوی دود خروجی از اگزوز موتور را عیب یابی نمایید و هر چه زودتر مشکل آنرا حل کنید.

دود سیاه

اگر هنگام استارت خودرو مشاهده کردید که دود سیاه رنگی از اگزوز خارج می شود اجازه دهید کمی موتور گرم شود اگر مشکل جدی نباشد پس از مدت بسیار کوتاهی دود سیاه برطرف می شود و احتمالاً مشکل قابل توجهی وجود ندارد اما اگر این روند ادامه پیدا کرد به احتمال بسیار بالا یا در سیستم جرقه زنی خودرو مشکلی وجود دارد یا موتور بد کار می کند.

دلایل احتمالی:
  • اگر خودروی شما از نوع خودرو های کاربراتوری قدیمی باشد به احتمال زیاد ساسات کاربراتور مشکل دار است. که برای حل مشکل می توانید آنرا تعمیر تعویض نمایید.
  • احتمال نشتی در انژکتور ها وجود دارد. برای حل مشکل باید انژکتور ها را تعویض نمایید.
  • اگر مدت زیادی است که فیلتر هوا را عوض نکرده اید و در منطقه ای پر گردو غبار یا آلوده زندگی می کنید باید فیلتر هوا را تعویض نمایید.
  • ممکن است در سیستم جرقه زنی و شمع ها مشکلی باشد که منجر به احتراق ناقص می شود. برای این منظور باید وایر ها، دلکو، کویل و شمع ها بررسی شوند.
دود آبی یا خاکستری

اگر هنگامی که موتور خودرو را استارت می کنید متوجه شدید که دود آبی یا خاکستری از اگزوز خارج می شود و با گرم شدن موتور پس از مدت کوتاهی این رنگ برطرف می شود احتمالا مشکل جدی وجود ندارد و در صورتی که این روند ادامه داشت احتمالا یکی از این مشکلات وجود دارد:

دلایل احتمالی:
  • احتمالاً رینگ پیستون موتور خودروی شما خورده شده است و روغن به داخل سیلندر نشت می کند. برای حل مشکل باید رینگ پیستون تعویض گردد. بهتر است این کار را خودتان انجام ندهید و از یک تعمیر کار با تجربه کمک بگیرید.
  • سیل سوپاپ های موتور خورده شده است و روغن به داخل سیلندر یا مسیر دود نشت می کند. برای حل مشکل باید این سیل ها تعویض گردند. بهتر است این کار را خودتان انجام ندهید و از یک تعمیر کار با تجربه کمک بگیرید.
  • گاید سوپاپ خورده شده یا معیوب است. برای حل مشکل باید آنرا تعویض کنید. بهتر است این کار را خودتان انجام ندهید و از یک تعمیر کار با تجربه کمک بگیرید.
یا اوضاع بدتر است :

موتور بیش از معمول روغن مصرف می کند، و در خروجی اگزوز دود مشاهده می شود. موتور به مرور و بعد از مدتی کارکرد روغن کم می کند و هنگام تعویض روغن متوجه می شوید که سطح روغن کمتر از آن است که باید باشد و به نظر می رسد روغن در حال سوختن در موتور است. ممکن است متوجه شوید که از قدرت موتور کم شده است.

دلایل احتمالی:
  • سیستم PCV درست کار نمی کند و بهتر است ولو PCV تعویض گردد. (توضیح مترجم: PCV یک ولو یا سیر یک طرفه است که در محفظه میل لنگ نصب می شود و به گازهای داخل محفظه میل لنگ اجازه می دهد خارج شوند. به این ترتیب با خروج گاز هایی که از رینگ کمپرس نشت کرده اند مانع از بالا رفتن فشار در این محفظه می شود.)
  • ممکن است موتور مشکل مکانیکی داشته باشد. برای این منظور بهتر است کمپرس موتور چک شود تا شرایط عمومی بررسی گردد.
  • رینگ پیستون خورده یا ساییده شده است و باید تعویض گردد. بهتر است این کار را خودتان انجام ندهید و از یک تعمیر کار با تجربه کمک بگیرید.
  • سیل سوپاپ ها خورده شده است و باید تعویض گردد. بهتر است این کار را خودتان انجام ندهید و از یک تعمیر کار با تجربه کمک بگیرید.
بوی سوخت مصرفی خودرو در اگزوز دیده می شود یا قطراتی از آب در اگزوز وجود دارد.

در این شرایط مصرف خودرو بالا می رود و بوی شدیدی از اگزوز مشاهده می گردد. و موتور به اندازه ای که سوخت مصرف می کند نمی تواند تولید توان کند.

  • اگر خودروی شما کاربراتوری است به احتمال بسیار زیاد کاربراتور آن مشکل دار شده است و باید آنرا تعویض نمایید.
  • موتور مشکل مکانیکی دارد و باید کمپرس آن چک شود تا شرایط عمومی موتور مشخص شود.
  • ممکن است زمانبندی جرقه زنی مشکل پیدا کرده باشد که باید تنظیم شود.
  • ممکن است برای سیستم کنترل کامپیوتری و میکروکامپیوتر خودرو مشکلی پیش آمده باشد. و باید سیستم کنترل چک شود و مدار ها بررسی شوند و در صورت نیاز قطعاتی تعویض و تنظیم شوند.
  • ممکن است دمای موتور خودرو بسیار بالا باشد، باید سیستم خنک کاری مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز تعمیر گردد.
  • ممکن است سلونید یا شیر برقی انژکتور ها در موقعیت نیمه باز گیر کنند و قابلیت بسته شدن کامل را نداشته باشند. باید آنها را تعویض نمایید.
  • ممکن است یک تجهیز کنترل آلایندگی در خودروی شما وجود داشته باشد که به درستی کار نمی کند.
  • رگلاتور فشار در سیستم تزریق سوخت به خوبی کار نمی کند و فشار سوخت بالاتر از حد نرمال است. باید فشار سوخت را با یک گیج فشار چک کنید و در صورت نیاز رگلاتور فشار را تعویض نمایید. بهتر است این کار را خودتان انجام ندهید و از یک تعمیر کار با تجربه کمک بگیرید.
دود سفید یا بخار آب در دود خروجی اگزوز مشاهده می شود.

وقتی که موتور خودرو را روشن می کنید و موتور خودرو سرد است وجود کمی بخار آب و دود سفید در در گازهای خروجی از اگزوز طبیعی است، اما پس از اینکه موتور کمی گرم شد و خیلی زود باید این دود سفید برطرف شود در غیر این صورت مشکلی در موتور خودروی شما وجود دارد.

دلایل احتمالی:
  • ممکن است واسکازین از طریق ماژول خلا وارد مانیفولد ورود هوا شود که باید آنرا تعویض نمایید.
  • واشر سر سیلندر مشکل دار است و باید تعویض شود.
  • سر سیلندر تاب برداشته یا ترک خورده است. باید کف تراشی شود و در صورت لزوم تعویض گردد. تاکید می کنم این کار را خودتان انجام ندهید و از یک تعمیر کار با تجربه کمک بگیرید.
  • بلوک سیلندر ترک خورده است و بهتر است آنرا تعویض نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.