?١٠ مشکل مربوط به ترمز که هر راننده اى باید بداند (شماره 1)

?١٠ مشکل مربوط به ترمز که هر راننده اى باید بداند

هر راننده اى باید بداند چگونه سیستم ترمز را براى وجود مشکلات احتمالى چک کند. دیسک تاب خورده، لوله ى روغن ترمز سوراخ و جیر جیر کردن ترمز از شایع ترین مشکلات هستند.

آیا ترمز خودروى شما جیر جیر مى کند؟ یا اینکه خودرو به یک سمت کشیده مى شود؟ و یا در کف پارکینگ همیشه پر از روغن است؟ تمام این ها نشان دهنده ى وجود مشکل در سیستم ترمز خودروى شماست.
?ترمز ها چگونه کار مى کنند؟

در بیشتر وسایل نقلیه ى جدید سیستم ترمز از هر دو ترمز کاسه اى و ترمز دیسکى استفاده مى شود. ترمزهاى دیسکى از یک دیسک استفاده مى کنند که به توپى چرخ متصل است، همچنین شامل کالیپرها، لنت ترمز و یک سیستم هیدرولیک نیز است تا سرعت خودرو را کم کند و به آرامى آن را متوقف کند.

زمانى که پدال ترمز فشار داده مى شود، سیستم هیدرولیک فشار وارد شده به پدال را به کالیپرها انتقال مى دهد تا لنت ترمز را به دیسک فشار دهد. با این کار سرعت خودرو کم مى شود و سپس متوقف مى شود.

اساس کار ترمز کاسه اى نیز همین است. هنگامى که راننده پدال ترمز را فشار مى دهد، سیستم هیدرولیک کفشک ها را به کاسه ى ترمز فشار مى دهد، که به توپى چرخ متصل است. با این کار سرعت خودرو کاهش مى یابد و خودرو متوقف مى شود.

سیستم هاى ترمز جدید بسیار قابل اعتماد هستند اما قطعات متعددى در آنها وجود دارد که باید به طور مرتب چک شوند و در صورت نیاز تعمیر یا جایگزین شوند.
?١- لنت ترمز:

لنت ترمزهاى فرسوده باعث مى شوند تا مسافت ترمزگیرى افزایش یابد. همچنین باعث مى شود تا دو قسمت فلزى ترمز با هم برخورد کنند و در نتیجه قسمت فلزى لنت تمام شده روى دیسک خراش ایجاد کند که باعث صدمه دیدن دیسک مى شود. اگر لنت ترمز بر اثر گرماى زیاد ترک بردارد، در همگام ترمزگیرى صداى جیر جیر ایجاد مى کند. اگر لنت ها و دیسک ها بیش از اندازه گرم شوند مسافت ترمزگیرى افزایش خواهد یافت. اگر به صورت منظم در هنگام ترمزگیرى صداى جیر جیر مى شنوید، زمان تعویض لنت ترمزها فرا رسیده است.
?٢-دیسک ها:

سطح دیسک هاى ترمز باید کاملاً صاف و تخت باشند تا بتوانند به وسیله ى لنت هاى ترمز خودرو را متوقف کند. اگر سطح دیسک ترمز بر اثر گرما آسیب دیده باشد، باعث مى شود که پدال ترمز مرتب ضربه بزند و بالا و پایین برود و خودرو در زمان توقف بسیار تکان بخورد. اگر دیسک ترمز بیش از اندازه گرم شود سطح آن آبى یا بنفش خواهد شد و ایجاد مشکل در سطح دیسک مى کند. در نتیجه دیسک و لنت هاى ترمز نمى توانند خوب درگیر شوند و چسبندگى لازم را نخواهند داشت. در نتیجه خودرو با شدتى که باید، متوقف نمى شود.
?٣-نشت روغن ترمز:

نشت روغن ترمز معمولاً به دلیل مشکل در سیستم هیدرولیک است. پایین بودن پدال ترمز نیز نشان دهنده ى نشتى روغن ترمز است. این نشتى باعث خارج شدن روغن ترمز مى شود و در نتیجه بعد از گذشت زمان سیستم ترمز به کلى کار نخواهد کرد. نشتى روغن ترمز باید فوراً رسیدگى شود. وجود روغن در کف پارکینگ و پایین بودن پدال ترمز نشانه هاى این مشکل هستند.
?۴-درگیر بودن دائمى لنت ترمز با سطح دیسک ترمز:

کالیپر ترمز باعث مى شود لنت هاى ترمز با دیسک درگیر شوند و در نهایت خودرو متوقف شود. اگر نگهدارنده و پین های گیره ترمز که پیستون ها روی آن قرار دارند خراب شوند، لنت ها و دیسک ترمز دائم درگیر مى شوند. در این حالت معمولاً خودرو به یک سمت کشیده مى شود، در نتیجه لنت هاى ترمز و دیسک بیش از اندازه گرم مى شود و به سرعت فرسوده مى شوند. همچنین بر اثر چسبندگى لنت ها و دیسک شتاب گیرى خودرو نیز تحت تأثیر قرار مى گیرد. درگیر بودن دائمى لنت ترمز با سطح دیسک ترمز بیشتر از یک مشکل است، این مسئله مى تواند مشکلات زیادى ایجاد کند و باید به سرعت تعمیر شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.