?١٠ مشکل مربوط به ترمز که هر راننده اى باید بداند (شماره 2)

قسمت دوم
?۵-دیسک تاب خورده:

فشار زیاد به دیسک هاى ترمز مى تواند باعث تاب خوردن دیسک شود. رانندگى آفرود و سطوح سخت مانند کوه یا بکسل کردن خودروهاى دیگر مى توانند باعث ایجاد تاب خوردگى در دیسک ها شود. حتى پارک کردن در کنار سیستم هاى خودکار پاشش آب مى تواند باعث ایجاد مشکل در دیسک ها شود. زیرا پاشش آب سرد به دیسک ها باعث ایجاد مشکل در دیسک مى شود. دیسک هاى تاب خورده در زمان ترمزگیرى معمولاً باعث ایجاد مشکل در فرمان مى شود و لرزش در خودرو مى شود. دیسک هاى تاب خورده همچنین باعث افزایش مسافت ترمزگیرى مى شود یا اینکه ترمز ضد قفل قبل از موعد مقرر درگیر مى شود.
?۶- کم شدن اثر ترمزگیری:

به حالتی گفته مى شود که به علت کاهش اصطکاک بین دیسک ترمز و لنت ترمز، قدرت ترمز گیری کم می شود. اگر وسیله ى نقلیه ى شما بیشتر از حالت معمول طول مى کشد تا متوقف شود به احتمال زیاد مشکل کم شدن اثر ترمزگیری رخ داده است. در بیشتر مواقع این مسئله یک مشکل کوتاه مدت است اما مى تواند مدت طولانى طول بکشد. براى مثال رانندگى کردن در سرازیرى به مدت طولانىمى تواند باعث گرم شدن ترمزها شود و باعث شود لنت هاى ترمز و دیسک به خوبى پاسخگو نباشند. زمانى که ترمزها دوباره خنک شوند باید دوباره به حالت عادى خود برگردند و قابلیت خود را دوباره به دست بیاورند. Brake Fade مى تواند به صورت موقتى باشد، سپس باید لنت هاى ترمز و دیسک ها تعویض شوند. این از اولین نشانه هاى گرم شدن بیش از اندازه ى ترمزها است و مى تواند به لنت ها و دیسک ها آسیب بزند.
?٧- دود کردن ترمزها:

دود کردن ترمزها مى تواند شرایط خیلى خطرناکى را ایجاد کند. گرم شدن بیش از حد ترمزهایى که دود مى کند به این معنى است که لنت هاى ترمز در حال سوختن است و یا اینکه چیزى بر روى ترمزها چکه مى کند. اگر این اتفاق بیفتد، لنت ها ممکن است برق افتاده باشند( اشاره به آیینه شدن لنت ترمز دارد.)و بر عملکرد ترمزها اثر بگذارد.
?٨- چراغ ترمز:

اگر چراغ ترمز خودرو روشن شود این مسئله مى تواند جدى باشد و نشان دهنده ى یک مشکل جدى در سیستم ترمز باشد. در بیشتر مواقع نشان دهنده ى وجود مشکل در سیستم هیدرولیک است و وسیله ى نقلیه باید در اسرع وقت بازرسى و تعمیر شود. اگر چراغ ترمز روشن شد به هیچ عنوان با وسیله ى نقلیه تان رانندگى نکنید این کار اصلاً امن نیست. در بعضى وسایل نقلیه این چراغ وظیفه ى دیگرى نیز دارد و نشان مى دهد ترمز دستى بالا است.
?٩- مشکل در شلنگ ها:

شلنگ معیوب یا آسیب دیده مى تواند باعث شود تا کالیپرها به صورت یکنواخت کار نکنند. در نتیجه هنگام ترمزگیرى خودرو به یک طرف منحرف مى شود. اگر در هنگام ترمزگیرى این اتفاق مى افتد هرچه زودتر باید سیستم ترمز چک شود. بعضى مواقع فشار روغن ترمز در کالیپر بر اثر شلنگ هاى ایراد دار به خوبى منتقل نمى شود و ایجاد مشکل مى کند.
?١٠- ترمز دستى:

ممکن است احمقانه به نظر برسد. اما این اتفاق بسیار رایج تر از چیزى است که شما فکر کنید. احتمال این وجود دارد که هنگام رانندگى فراموش کنید که ترمز دستى را آزاد کنید، در نتیجه عملکرد خودرو دچار مشکل مى شود و ممکن است سیستم ترمز آسیب ببیند. اگر فکر مى کنید خودرو به سختى شتاب مى گیرد یا شما صداى صوت و جیغ مى شنوید، ترمز دستى را چک کنید و مطمئن شوید که آن درگیر نیست. اگر مدت زمان طولانى با ترمز دستى بالا حرکت کنید ممکن از بعد از آزاد کردن آن خودرو دیگر حرکت نکند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.