رنگ دود خروجی از اگزوز نشانه چیست؟

⭕️شاید شماهم به طور غیر منتظره با دودهای رنگی که از اگزوز خودرو خارج می شود رو به رو شده باشید. بسته به کیفیت سوخت، استهلاک بیش از حد قطعات داخلی موتور، نحوه رانندگی و شرایط آب و هوایی نامناسب، عملکرد موتور از حالت استاندارد خارج شده و دودهایی به رنگ های مختلف از اگزوز آن خارج می شود که گاهی رانندگان این گونه خودروها با برخورد و اعمال قانون توسط پلیس نیز روبه رو می شوند.

?همان طور که گرفتن آزمایش خون از بیمار برای تشخیص بیماری بسیار مهم است، در خودرو نیز یکی از راه های ساده و در دسترس تشخیص عیب احتمالی، استفاده از دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته ای است که گازهای خروجی از اگزوز را به عنوان در دسترس ترین سیال مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند. اهمیت کنترل این گاز ها از چند زاویه قابل بررسی است: نخست این که محصولات ناشی از احتراق صدمات زیادی را به محیط زیست اطراف ما وارد می کند، به طوری که برخی از این گازها و به خصوص هیدرو کربن ها به لایه های فوقانی جو نیز نفوذ کرده و عامل تشکیل باران های اسیدی می شوند که بارش این نوع باران ها برای ساکنان کره زمین و گیاهان بسیار مضر است. از طرف دیگر در صورت بروز احتراق ناقص در موتور، گازهای خروجی از اگزوز به رنگ های مختلفی در می آیند که هر کدام از این رنگ ها نشانگر وجود نوعی ایراد در عملکرد موتور است. به طور کلی دود خروجی از اگزوز باید بی رنگ باشد که نتیجه صحیح کار کردن موتور خودرو است، اما در صورت به وجود آمدن مشکل و ایجاد خللی در عمل احتراق، دود اگزوز به سه رنگ تغییر می کند که عبارتند از آبی، سفید و سیاه.

⭕️قسمت دوم

✅بدون دود (خاکستری بسیار کم رنگ)

در این حالت آلاینده های خروجی از اگزوز در حد استاندارد قرار داشته و موتور سالم بوده و دود نمی کند (حتی موتور دیزلی)، بدین معنی که وقتی نوک انگشت خود را به لوله اگزوز می زنیم، نباید چرب یا سیاه شود.

✅دود آبی

⭕️اگر از اگزوز خودرو دود آبی خارج می شود نشانه روشن و بسیار قطعی این است که موتور در حال سوزاندن روغن بوده و این زمانی روی می دهد که سوپاپ های دود و هوا، رینگ های پیستون و یا توربو شارژر، فرسوده شده و روغن از طریق آن ها به درون محفظه احتراق نشت می کند.
این دود آبی رنگ که بیش تر در خودروهایی با کیلومتر کارکرد بالا دیده می شود، بیش تر اوقات به خاطر نشتی روغن در مخلوط سوخت و هوا در اگزوز ظاهر می شود. فقط چند قطره روغن می تواند دود خروجی را به این رنگ در بیاورد. اگر روغن سوزی موتور همراه با کم شدن توان باشد و مخصوصا در سربالایی ها، دلیل آن می تواند از رینگ های ضعیف شده پیستون باشد، اما به راستی این روغن سوزی از کجا شروع می شود؟ همان طور که می دانید در موتور خودرو تعداد زیادی واشر آب بندی و اورینگ وجود دارد که وظیفه آن ها جلوگیری از ورود روغن به محفظه های احتراق است و اگر ورود این روغن به محفظه بسیار زیاد باشد می تواند اطراف شمع جرقه را نیز فرا گرفته و باعث از دست رفتن یک احتراق کامل شود که در این صورت شمع هم باید تعویض یا تمیز شود. یکی از نشتی های شایع، عدم آب بندی مناسب در گایدها یا راهنماهای سوپاپ های دود و هواست که در صورت گاز دادن و شتاب گیری موتور، میزان دود آبی را به طور چشمگیری افزایش می دهد. در خودروهای دارای توربوشارژر هم روغن سوزی غالبا به دلیل خرابی واشر پره های توربو شارژر است که روغن از طریق این پره ها به اگزوز راه پیدا کرده و در اثر دمای زیاد اگزوز به سرعت می سوزد.
پس به طور کلی دود آبی خروجی از اگزوز را می توان در دو حالت زیر مورد بررسی قرار داد:

⭕️الف) موقتی: روغن سوزی ناشی از خلاصی بیش از حد گیت سوپاپ است. در این حالت معمولا روغن کم نمی کند و در موقعی که موتور پر گاز کار می کند دود قطع می شود.
⭕️ب) دائمی: اگر موقع کم گاز یا پر گاز کار کردن، موتور به طور دائم دود کند، روغن سوزی ناشی از رینگ و پیستون یا متعلقات تنه سیلندر و سرسیلندر است، از جمله موردی که درباره گاید سوپاپ ذکر شد.
برای رفع مشکلات ناشی از دود آبی توصیه می شود قطعات متحرک موتور توسط یک مکانیک مجرب تا محفظه احتراق مورد کنترل و بازبینی قرار گیرد. تا قبل از مراجعه به تعمیرگاه و برای جلوگیری از بروز صدمات بیش تر بهتر است به صورت مرتب سطح روغن موتور توسط گژ روغن و در حالتی که موتور سرد است کنترل و در صورت کمبود، نسبت به سر ریز آن اقدام شود. تقریبا بیش ترین هزینه تعمیرات موتور در این حالت اتفاق می افتد به نحوی که ممکن است کار به تعمیر اساسی موتور نیز بینجامد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.