-سوئیچ را در حالت off قرار دهید.
۲⃣ -کانکتور دسته سیم استپرموتور را با آزاد کردن خارضامن جدا کنید.
۳⃣ -مقدار مقاومت الکتریکی سیم پیچ های استپر موتور را اندازه گیری کنید.
۴⃣ -مولتی متر را در وضعیت اهم قرار دهید.
۵⃣ -پراپ های مولتی متررا به پایه های (DوA) وسپس (CوB) وصل کنید.
♎️ -اگرمقاومت ۴۸ الی ۵۵ اهم است استپر موتور سالم است.
۱⃣ -دسته سیم استپر موتور را از نظر قطع بودن بررسی کنید،
۲⃣ -کابل منفی باتری راجدا کنید.
۳⃣ -سوکت خاکستری رنگ (M²) راازECU جدا کنید.
۴⃣ -مولتی متر رادر وضعیت اهمی یا تست دیودی قرار دهید.
۵⃣ -چگونگی ارتباط مدار در دسته سیم و ترمینال ها را بررسی کنید؛
✅ -مابین ترمینالE۳ و ترمینال D۱ از سوکت خاکستری رنگ ECU
✅ -مابین ترمینال D۲ و ترمینال D۳ از سوکت خاکستری رنگ ECU
❗️ توجه: خرابی یا عملکرد نامطلوب استپر موتور وضعیت های زیر را ایجاد می کند:
?۱-عدم پایداری دورآرام موتور.
?۲-خاموش شدن موتور با رهاکردن پدال گاز.
?۳-افزایش بیش ازحد دورآرام موتور.
?۴-کاهش دورموتور هنگام فعال شدن کمپرسور کولر در دور آرام.
❗️توجه۲:جرم گرفتگی استپر موتور و نشیمنگاه روی محفظه دریچه گاز باعث عدم پایداری(متغیربودن)دورآرام می شود. می توان با پیاده کردن و تمیز کردن استپر موتور نشیمنگاه آن عیب رابرطرف کرد.
♻️ تنظیم استپر موتور:
?۱-بادستگاه عیب یاب.
?۲-به روش باز وبسته کردن سوئیچ:
✅ در این روش سوئیچ خودرو را باز کنید و۷ ثانیه صبرکنید وبعد سوئیچ را ببندید و ۷ ثانیه صبر کنید، این کار را ۶ بار انجام دهید به صورت پیوسته، استپر موتور تنظیم میشود.
❗️ اخطار:
♦️-اتصال ولتاژ۱۲V باتری به پایه های استپر موتور باعث خرابی قطعه می گردد.
♦️-بیرون کشیدن محور استپر موتور باعث خرابی وازتنظیم خارج شدن آن می شود