چه زمانی نسبت به تعویض سیستم تعلیق خودرو اقدام کنیم؟.

?از مهمترین اجزای سیستم تعلیق خودرو کمک فنرها می‌باشند.

فنرهای موجود در کمک فنرها با فشرده شدن، ضربه و تکانه‌های ناشی از ناهمواری‌های سطح جاده را جذب کرده واز آسیب رسیدن به بدنه اصلی خودرو جلوگیری می‌کنند. درون کمک فنرها بازویی وجود دارد که نیروی زیاد ذخیره شده در فنر را به آرامی رها کرده و از جهش ناگهانی خودرو جلوگیری می‌کند.

از نشانه‌های وجود نقص در سیستم تعلیق می‌توان به نزدیکی کف خودرو به موانع خیابان مانند سرعت گیرو دست اندازها، شنیده شدن صداهای غیر معمول در هنگام عبور از موانع جاده‌ای، متمایل شدن بیش از اندازه بدنه خودرو به سمت درونی پیچ در هنگام دور زدن و جهش قسمت جلویی خودرو هنگام ترمزهای ناگهانی، اشاره نمود.

برای جلوگیری از فرسایش زود هنگام کمک فنرها:

بهتر است از ترمزهای ناگهانی خودداری کنید. آهسته ترمز کردن همچنین می‌تواند باعث افزایش طول عمر لنت‌ها شود.

برای بررسی سلامت کمک فنرها می‌توانید این گونه عمل کنید:

در آغاز بر روی هر گلگیر با دستان خود فشار وارد کنید تا کمک فنر فشرده شود و سپس دستان خود را آزاد کنید. اگر در زمان رها سازی، کمک فنر به حالت پایدار اولیه بازنگشت و یا با نوسان زیاد به حالت پایدار رسید، می‌توان نتیجه گیری کرد که کمک‌ها نیازمند سرویس و تعویض هستند. متاسفانه این روش را به خاطر نبود تکیه گاه مناسب برای وارد کردن نیرو به کمک فنر، در خودروهای شاسی بلند نمی‌توان استفاده کرد.

هرچند روش گفته شده در بالا برای بررسی درستی عملکرد سیستم تعلیق، مناسب به نظر می‌آید

اما بهتر است به منظور مشاهده دقیقتر، اتومبیل خود را نزد یک مکانیک ماهر برده تا سیستم تعلیق را در حالتی که چرخ‌ها در حال گردش هستند بررسی کند.

همچنین یک مکانیک خبره می‌تواند نواقص دیگری از جمله نشت روغن از کمک فنر به دلیل گشاد شدن بوش‌ها، فرسوده شدن بازو و اثر فرو رفتگی ناشی از ضربه را تشخیص دهد و در صورت امکان برطرف کند.

با توجه به توصیه‌های کلی درباره عملکرد کمک فنرها که معمولاً توسط فروشنده این قطعات گفته می‌شود (مثلاً توضیح می‌دهد که تعویض کمک‌ها باید بعد از ۸۰۰۰۰ کیلومتر انجام شوند) باید در نظر گرفت که این معیار نسبی است و به نحوهٔ رانندگی شما هم بستگی دارد.

به عنوان مثال:

رانندگی در مسیرهایی که دارای سرعت گیرهای زیاد و ناهموار است و حمل بار سنگین باعث فرسودگی سریعتر کمک فنرها شده، کمک فنرها زودتر باید تعویض شوند.

تعمیر  سیستم تعلیق خودرو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.