فورد ترانزیت ۳۵۰ واگن XLT HR مدل ۲۰۱۵ ؛ یک ون سرنشینه
فورد نسخههای مختلفی از ترانزیت به مشتریان پیشنهاد میدهد؛ از جمله سقف کوتاه، متوسط یا بلند، یک فاصله محوری ۳۳۰۲ یا ۳۷۵۹ میلیمتری (برای فاصله محوری بزرگتر میتوان یک بدنه کشیده انتخاب کرد)، چرخهای عقب تکی یا دوگانه، صندلی برای ۸، ۱۰، ۱۲ یا ۱۵ سرنشین، و یا به عنوان یک ون دو سرنشینه باربری و همچنین گزنیههای پیشرانه شامل موتور توربو-دیزل ۳/۲ لیتری پنج سیلندر ، موتور تنفس طبیعی ۳/۷ لیتری V-6 و یا یک موتور دو توربوشارژر ۳/۶ لیتری اکوبوست V-6.
بنابراین انتخابهای متعددی برای مدل فورد ترانزیت وجود خواهد داشت. خودرویی که در اینجا تست شده، یک ترانزیت ۳۵۰ واگن XLT HR مدل ۲۰۱۵ است؛ به این معنا که از فاصله محوری ۳۷۵۹ میلیمتری، چرخهای عقب تکی، سقف بلند، در کشویی بزرگ در سمت راست بهره میبرد و پنجرهها نیز به صورت کامل هستند.
به لطف این پنجرهها، دید مناسبی نسبت به محیط بیرون ایجاد شده است. البته رقیب بزرگ این ون، یعنی مرسدسبنز/فرایتلاینر اسپرینتر، همین سطح از پنجره را در اختیار قرار میدهد، ولی شیشه جلو و پنجرههای درهای جلو در «ترانزیت» عمق بیشتری دارند و شرایط مانور بهتری را در محیطهای کوچک ایجاد میکنند؛ چیزی که برای یک وسیله نقلیه با طول نزدیک به ۶ میتواند بسیار دور از ذهن باشد. ترانزیت برای دور زدن (U-turn) نیاز به ۱۳/۳۲ متر فضا دارد (این فضا برای مدل با فاصله محوری معمولی ۱۱/۹۵ متر است).
سیستم فرمان هیدرولیک فورد ترانزیت، اگر چه بیش از حد تحت تأثیر سیستم دستیار فرمان به نظر میرسد، ولی مستقیم و خطی عمل میکند. در همین حال، سیستم تعلیق استرات جلو که از میله ضدّ لغزش نیز استفاده میکند، دینامیک ترانزیت را تا حدودی از حدّ یک «ون» فراتر برده است. آمار مربوط به تست لغزش در پیچ چندان جالبتوجه نیست، ولی برای ترانزیت چسبندگی ۰.۶۷ g کاملاً مناسب است.
همچنین اگر با این ون ۳ تُنی سرعت بگیرید، یک بدفرمانی متعادل مشاهده خواهید کرد. در همین حال، سیستم کنترل پایداری وارد عمل میشود تا رابطهای سالم بین چرخهای ۱۶ اینچی و تایرهای ۲۳۵/۶۵ کانتیننتال VancoFourSeason ایجاد کند.
با توجه به اعتماد به نفسی که بابت چرخها وجود دارد، کمتر واهمهای نسبت به استفاده از تمام پتانسیل ۳۱۰ اسببخار و ۵۴۲ نیوتنمتر تولید شونده توسط موتور ۳/۵ لیتری اکوبوست V-6 در ترانزیت وجود خواهد داشت. ابن اکوبوست بیشتر از آنچه که انتظار میرود، سریع است و حداکثر گشتاورش را از ۲۲۵۰ دور بر دقیقه در دسترس قرار میدهد. در حالتی که تنها راننده در ون نشسته است، فورد ترانزیت میتواند در عرض ۷/۵ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و این زمان برای مسافت یکچهارم مایل ۱۵/۹ ثانیه است. ترانزیت در این حالت، با سرعت نهایی ۱۴۱/۶ کیلومتر بر ساعت از انتهای مسیر میگذرد.
این در حالی است که در بررسی رام پرو مستر ۱۵۰۰ کارگو ون مدل ۲۰۱۴ با موتور V-6 و دیفرانسیل جلو، با وزن به مراتب کمتر، در ۱۶/۵ ثانیه از مرز یکچهار مایل گذشته است. بنابراین اگر به دنبال مسابقات درگ با ون هستید، فورد ترانزیت را میتوانید به عنوان یکی از گزینهها درنظر بگیرید! در حین رانندگی با فورد ترانزیت، راننده میتواند با فشرده یک دکمه کوچک بر روی شیفتر، دنده مورد نظر را انتخاب کند؛ با این وجود، و تا جایی که در یک مسیر کوهستانی قرار نداشته باشید، گیربکس اتوماتیک در طول مسیر وظیفه خود را بهخوبی انجام خواهد داد.
قابلیتهای بالا در ترمزگیری یا مصرف سوخت کم، چیزهایی نیستند که بتوان آنها را از یک «ون» انتظار داشت. در حالی که فاصله توقف ۶۱/۵۷ متری از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت تقریباً مشابه فاصله ۶۰/۶۵ متر در رام پرو مستر و ۵۹/۱۳ متر در مرسدسبنز اسپرینتر است، ولی مصرف سوخت ترکیبی ۱۰/۷ لیتری مشاهدهشده در ترانزیت کاملاً نسبت به مصرف سوخت ۱۶/۸ لیتری در بررسی پرو مستر ۱۵۰۰ متفاوت است. البته این را هم باید اشاره کنیم که در بررسی حاضر، مسافت زیادی در بزرگراه طی شده، ولی رانندگی ترکیبی اطراف شهر نیز کم نبوده است.
مزیّت دیگر ترانزیت در قیمت آن است. مدل پایه مسافری «ترانزیت» با قیمتی برابر ۳۳ هزار و ۴۶۵ دلار در دسترس است. این در حالی است که کمترین هزینهای که باید برای داشتن یک اسپرینتر مسافری پرداخت، ۴۰۹۹۰ دلار است. در همین حال، قیمت پایه برای مدل با سقف بلند XLT تستشده در اینجا ۴۲۰۲۵ دلار بوده است و البته یک سری آپشنها نیز برای آن استفاده شدهاند؛ از جمله ۱۸۶۵ دلار برای موتور اکوبوست V-6، ۳۲۵ دلار برای محور عقب لغزشمحدود، ۶۷۵ دلار برای شیشه «حریمخصوصی»، ۷۵ دلار برای گرمکن بلوک موتور، ۲۹۵ دلار برای باتریهای دوگانه و یک سری تجهیزات دیگر که در مجموع، قیمت ترانزیت را به ۴۶۷۳۰ دلار رساندهاند.
مشخصات:
• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۱۲ سرنشین، ۳ در ون.
• قیمت مدل تست: ۴۶۷۳۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۴۹۶۵ دلار).
• نوع موتور: DOHC با ۲۴ سوپاپ V-6، دو توربوشارژر و خنککننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
• گنجایش: ۳۴۹۷ سیسی.
• قدرت: ۳۱۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه.
• گشتاور: ۵۴۲/۳۳ نیوتنمتر در ۲۲۵۰ دور در دقیقه.
• گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
ابعاد:
• فاصله محوری: ۳/۷۴۹ متر.
• طول ماشین: ۵/۹۸۲ متر.
• عرض: ۲/۰۶۵ متر.
• ارتفاع: ۲/۷۹۷ متر.
• وزن کلی: ۲۹۲۶ کیلوگرم.
تستهای عملکرد:
• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۵ ثانیه.
• صفر تا ۱۴۴/۸ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۷ ثانیه.
• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۲ ثانیه.
• عبور از یکچهارم مایل: ۱۵/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۱/۶۲ کیلومتر بر ساعت.
• سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۵۶/۱ کیلومتر بر ساعت.
• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶۱/۵۷ متر.
• چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: ۶۷g.
مصرف سوخت:
• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: اعلام نشده.
• مصرف سوخت در تست: ۱۰/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.