واشر سرسیلندر در خودرو قطعه ای کوچک ولی بسیار مهم و حیاتی

یکی از مهمترین قسمتها در موتور، سرسیلندر می باشد. این قطعه که می توان گفت بزرگترین قطعه موتور بعد از بلوک موتور است از اجزای مختلف تشکیل شده. سوپاپ ها، اجزای آنها، میل اسبک، میل بادامک، اتاق احتراق و … همگی اجزایی هستند که در یک سرسیلندر قرار دارند. اما سرسیلندر همیشه روی واشری نازک ولی بسیار مهم قرار داشته که آب بندی بین این قطعه و بلوک موتور را ایجاد می کند.واشرها در موتورهای احتراق داخلی دنیای بسیار وسیع و پهناوری دارند که در مکان های مختلف استفاده های مختلفی از آنها می شود.

در گیربکس، در موتور در گلویی اگزوز و … همگی مکان های استفاده از انواع مختلف واشر میباشند. ولی میتوان به جرأت گفت بزرگترین و مهمترین واشر مورد استفاده در موتور، واشر سرسیلندر است. این واشر که بین سرسیلندر و بلوک موتور قرار می گیرد، وظیفه داشته که آببندی بین این دو قطعه را ایجاد کرده و درزبندی مناسبی ایجاد کند.اما برای عدهای این سئوال پیش می آید که چرا آببندی این ناحیه این قدر اهمیت دارد؟ مجاری آب و روغن موتور نه تنها در بلوک سیلندر، بلکه در سرسیلندر نیز جریان دارد. اما این مجاری در ناحیه سرسیلندر جدا میشود. برای جلوگیری از مخلوط شدن آب و روغن در ناحیه اتصال سرسیلندر به سیلندرها از این واشر استفاده میشود. واشر سرسیلندر واشری است از جنس مخصوص که می تواند گرمای نسبتاً زیادی را تحمل کند. علاوه بر این مساله، درزبندی خوبی را نیز ایجاد کرده و باعث جلوگیری از قاطیشدن مایعات موتور میشود، همچنین فشار احتراق را نیز حفظ کرده و از نشت آن به بیرون جلوگیری میکند. این واشر را میتوان یک جان فدا در موتورهای بنزینی نیز نام برد. با بالا رفتن دمای موتور به علت خرابی و معیوب بودن سیستم خنک کاری، دمای سرسیلندر نیز به علت تماس داشتن با موتور، افزایش می یابد. در این حالت قطعات زیادی تحت تاثیر قرار گرفته و امکان آسیب دیدن را دارند. سوپاپ های دود که در جریان دود گرم و داغ خروجی گرفته اند، مستعد سوختن هستند، همچنین سایر قطعات نیز می توانند در اثر بالا رفتن دمایشان تغییر شکل داده و خراب شوند. اما در این مرحله اولین قطعه ای که میسوزد و از سوختن سایر قطعات جلوگیری می کند، واشر سرسیلندر است.

این واشر در این شرایط سوخته و خاصیت خود را از دست میدهد. در نتیجه آب بندی بین سیلندر و سرسیلندر از بین رفته و آب و روغن قاطی میشود. اصطلاح آب و روغن قاطی کردن از این جا ریشه می گیرد. این عیب نیز عوارض زیادی دارد. آب رادیاتور چرب شده و ذرات روغن کاملاً در آن دیده میشود. اگر وضع به همین شکل ادامه پیدا کند آب رادیاتور کاملاً چرب شده و حالت شیری رنگ به خود میگیرد، روغن نیز دیگر توان روغنکاری و روان کاری موتور را نداشته و خاصیت خود را از دست میدهد. اینجاست که فرد باید به فکر تعویض واشر سرسیلندر بیافتد. قبل از تعویض این واشر، باید عیب خودرو نیز برطرف شود تا دوباره این مشکل پیش نیاید. بعد از بازکردن سرسیلندر باید این واشر تعویض شود. حال ممکن است به علت جداگانه ای سرسیلندر باز شده باشد، ولی این واشر در اثر حرارت و فشار خاصیت خود را از دست داده و باید تعویض شود.این واشر باید روی سطحی کاملاً صاف و تمیز نیز قرار بگیرد. به همین دلیل اکثر تعمیرکاران سطح سیلندر را با سنگ مخصوصی تمیز کرده و کاملاً صاف و صیقلی میکنند. سطح سرسیلندر نیز جدا از این قاعده نیست و درست به همین روش تمیز میشود. جنس این واشر از مهمترین خصوصیات آن است به گونه ای که باید بتواند گرما و حرارت و فشار را نیز به خوبی تحمل کند و تغییر حالت ندهد. اکثر تعمیرکاران سطح واشر را آغشته به چسب مخصوصی می کنند که این چسب در بهتر شدن عمل آب بندی و دفع حرارت موتور، تاثیر بسزایی دارد. اگر بخواهیم نگاهی کلی به این واشر بیاندازیم میتوان گفت بزرگترین واشر مورد استفاده در موتور است که نقش اساسی و مهمی را بر عهده دارد. از آسیب دیدن سایر قطعات جلوگیری کرده و می تواند در قدرت مفید موتور تاثیر بسزایی بگذارد. واشر سرسیلندر هر خودرویی به صورت استاندارد در بازار یافت می شود و میتوان آن را به راحتی تهیه کرد. امیدوارم تا هیچ موقع نیاز به تعویض این واشر پیدا نکنید. اگر هم زمانی نیاز پیدا کردید سریعاً اقدام به انجام این کار کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.